Wednesday 30 April 2014

( ကိုသန္းျမတ္စိုးနွင့္ ေမာင္သုည ) ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခန္း ( ပထမပို္င္း )

ဇဲြ သီခ်င္းကိုေမြးဖြားေပးခဲ့သူ ဇဲြ သီခ်င္းကိုေမြးဖြားေပးခဲ့သူ ( ဂီတစာဆို ျမကေလာင္ ) အေႀကာင္းတေစ့တေစ႔တေစာင္း ေတးဖြဲ႔သူ၏လက္ရာမြန္ အစီအစဥ္
 Mandaly FM ( ကိုသန္းျမတ္စိုးနွင့္ ေမာင္သုည ) ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခန္း ( ပထမပို္င္း )

 https://app.box.com/s/bmiaijibnlr827br7h2o

Sunday 27 April 2014

ပကာသနမ်က္ရည္ = အိျဖဴ

ပကာသနမ်က္ရည္ = အိျဖဴ

၀၁။ ခ်စ္ကမ္းေျခ ေငြေသာင္ယံ
http://vocaroo.com/i/s0vopYAef053

၀၂။ စိမ္းရက္ေလဦး
http://vocaroo.com/i/s1iPRNvkKlrj

၀၃။ ရင္ခြင္သစ္
http://vocaroo.com/i/s14cVvA63HpM

၀၄။ မိုးေဒ၀ါ
http://vocaroo.com/i/s0VEFd9dvKoq

၀၅။ ကိုယ္ကခ်စ္ရေလသူ
http://vocaroo.com/i/s0WW05mlybae

၀၆။ သိၾကားေစညႊန္း
http://vocaroo.com/i/s0hSyoD2R9GM

၀၇။ ပကာသနမ်က္ရည္
http://vocaroo.com/i/s1fMMIj6QmlN

၀၈။ လြမ္းေလေလလြမ္းလြန္းလို႔
http://vocaroo.com/i/s1kyGgLAaVJ8

၀၉။ မ်က္ရည္စည္း
http://vocaroo.com/i/s0Eig4p5rL5D

၁၀။ အျပစ္မယူရက္ဘူး
http://vocaroo.com/i/s0JJfs3ZWJaf

၁၁။ တျမည့္ျမည့္
http://vocaroo.com/i/s1YTiEUG0oBF

၁၂။ သူ႔ကို
http://vocaroo.com/i/s1nHHbS3ddrP

၁၃။ အတိုးခ်လို႔ ခ်စ္ပါရေစ
http://vocaroo.com/i/s1XdjfEeFTGu

၁၄။ ပကာသနမ်က္ရည္
http://vocaroo.com/i/s1fMMIj6QmlN
— with Kyaw Lwin TintOo and 15 others.

Saturday 26 April 2014

ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာကမၻာအရပ္ရပ္သို႕ျပန္႔နံ႔သြားပုံ( စတၱဳထပို္င္း - နိဂုံး ပိုင္း )



ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာကမၻာအရပ္ရပ္သို႕ျပန္႔နံ႔သြားပုံ( စတၱဳထပို္င္း - နိဂုံး ပိုင္း )
ေမာင္သုည
ေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာကမၻာအရပ္ရပ္သို႕ျပန္႔နံ႔သြားအေႀကာင္းကိုပထမပိုင္းမွတတိယပိုင္းအထိတင္
ျပခဲ့ျပိးပါျပီ၊သာသနာနွစ္၂၃၆( ဘီစီ ၃၀၈ ခရဇ္ေတာ္မေပၚခင္ နွစ္ေပါင္း ၃၀၈ ခုနွစ္မွာ အာေသာက
မင္းလက္ထက္မွာတတိယသဂၤါယနာတင္ျပိးတဲ့ေနာက္မွာ ( ၉ )တုိင္း( ၉ ) ႒ာနသို႔သာသနာျပဳအဖဲြ႔
( ၉ ) ဖဲြ႔ေစလွြတ္ျပီးတဲ့ေနာက္ကမၻာအရပ္ရပ္သို႔ျပန္႔နွံသြားခဲ့တယ္လုိ႔ဆိုခဲ့ျပီးပါျပီ၊
          အဲဒါအခုဆိုရင္နွစ္ေပါင္း၂၆၀၀ ေလာက္ႀကာသြားျပီးတဲ့ေနာက္ကမၻာေပၚမွာေထရ၀ါဒဗုဒၶ
သာရဲ႔အေျခေနကဘယ္လုိလဲ၊ဘယ္ေလာက္အထိေထရ၀ါဒဗုဒၶဘာသာျပန္ပြါးေရးေတြလုပ္ေနခဲ့
ႀကသလဲ၊၊အဲဒီအေႀကာင္းေလးနဲနဲသုံးသပ္ျပိးနိဂုံးခ်ဳပ္ပါမယ္၊
          အဲဒိအေႀကာင္းသိရေအာင္လြန္ခဲ့တဲ့အနွစ္ ( ၂၀ )ေလာက္ကတပိတ္အုိင္ဆရာေတာ္အရွင္
ဦးဥာဏိႆရ ကမၻာအရပ္ရပ္ကိုလွည့္လည္သြားေရာက္ခဲ့စဥ္ကအေတြ႔အႀကဳံကိုေဟာႀကားထားတဲ့
တရားတစ္ပုဒ္မွေကာက္နွဳတ္တင္ျပလုိက္ပါတယ္၊
          သာသနာေရာက္တဲ့တိုင္းျပည္ေတြျမန္မာနုိင္ငံကလဲြျပီးတစ္ျခားတုိင္းျပည္ေတြကိုႀကည့္
မယ္ဆိုရင္၊ျမန္မာနို္င္ငံဟာတစ္ျခားဗုဒၶသာသာလက္ခံက်င့္သုံးတဲ့နို္င္ငံေတြထက္ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာ
သနာ၊ဟာဗုဒၶေဟာႀကားခဲ့တဲ့တ၇ားေတာ္အတို္င္းပိုမိုျပိးေတာ့တိတိက်က်ခိုင္ခုိင္မာမာတည္ရွိေန
တယ္ဆိုတာေတြ႔ရမယ္၊ဘုန္းႀကီးတုိ႔ဗုဒၶဘာသာရွိတဲ့နိုင္ငံအကုန္လုံးေရာက္ဖူးခဲ့တယ္၊တိဘက္
ေတာင္ေရာက္ခဲ့တယ္၊တရုပ္ျပည္၊ကိုရီးယား၊ဂ်ပန္၊ထိုင္း၊လာအုိ၊ကေမၻာဒီးယား၊သီရိလကၤာ၊
အဲဒီနို္င္ငံေတြကိုႀကည့္လိုက္ရင္၊ျမန္မာနို္င္ငံနဲ႔ခံယူခ်က္ျခင္းတူတဲ့ေထရ၀ါဒသာသနာ
၊ျမန္မာနို္င္ငံမွာလက္ခံက်င့္သုံးေနတဲ့ေထရ၀ါဒသာသနာကြာခ်င္တို္င္းကြာပါတယ္၊
တစ္ခုေလးဘုန္းႀကီးတို႔သိသာေစဘုိ႔ေျပာျပခ်င္တာက၊ဟုိျပိးခဲ့တဲ့သီတင္းက်ြတ္စကေလးမွာ
ဘုန္းႀကီးခရီးတစ္ခုသြားတယ္၊အႏိၵယျပည္ေရာက္သြားတယ္၊ဟိုးဘုံေဘရဲ႔အေရွ႔ဘက္နားက
အီဂတ္ပူလီဆိုတဲ့ျမိဳ႔ကေလး၊ေတာင္တန္းေတြစီျပိးရွိေနတဲ့ျမိဳကေလးမွာဧက၅၀၀ေလာက္
က်ယ္၀န္းတဲ့ေန
ရာမွာ(Meditation Centar ) တစ္ခုဖြင့္ထားတယ္၊ဆရာႀကိးဂုိအင္ဂါက၀ိပႆနာသုေသသန႒ာန
ဆိုတာသီျခားဖြင့္ထားတယ္၊
          အဲဒီထဲကိုဦးဇင္းတို႕အရင္လဲေရာက္ဖူးေနတာဘဲ၊အခုတစ္ေခါက္ထပ္ႀကည့္တယ္၊
အဲဒီမွာဗမာစကားလဲတက္ပိဋိကတ္လဲတက္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြ၊အဂၤလိပ္လုိလဲတက္Phdဘဲြ႔ရတဲ့ပုဂၢိဳလ္
ေတြ()ေယာက္ေလာက္၀ုိင္းျပိးအလုပ္လုပ္ေနႀကတယ္၊အဘိဓမၼာ႒ာနဆိုတာကိုသီးခ်ားဖြင့္ထား
တယ္၊ဘုန္းႀကီးကနဲနဲေမးႀကည့္တယ္၊အဘိဓမၼာ႒ာနကဘာေတြလုပ္လဲဆိုေတာ့၊အဲဒီထဲက
တာ၀န္ခံတစ္ဦးကေျဖတယ္၊ျမတ္စြာဘုရားေဟာႀကားတဲ့အဘိဓမၼာ()က်မ္းရဲ႔မူရင္းစကားေ
တြရဲ႔အဓိပါယ္
ေတြဟာနားလည္ဘုိ႔ခက္လြန္းလို႔၊ဘုရားစကားရဲ႔မူရင္းမွထပ္ျပိးအနက္အဓိပါယ္ဖြင့္ဆိုတဲ့အဖြင့္က်မ္း
Page 02
မ်ားကိုရသေလာက္အကုန္စုစည္းျပီးေတာ့၊အဲဒီအဖြင့္က်မ္းေတြထဲကအနွစ္ေတြကိုစုစည္းျပိး
ဟိႏၵဴဘာသာနဲ႔ျပန္ဆိုုဘုိ႔လုပ္ပါတယ္လုိိ႔ေျပာျပတယ္၊
          ဒီေတာ့ဘုန္းႀကီးကေမးတယ္၊အဘိဓမၼာ( )က်မ္းရဲ႔အဖြင့္ေတြကုိစုေဆာင္းတဲ့အခါမွာဘယ္
တိုင္းျပည္ကစာအုပ္ေတြအမ်ားဆုံးရသလဲလုိ႔ေမးေတာ့၊ျမန္မာနိုင္ငံကစာအုပ္ေတြကအဘိဓမၼာ
သဂၤဟဆိုတ့ဲလက္သန္းဋိီကာလုိ႔ရမဲ့သျဂိဳလ္စာအုပ္စတဲ့က်မ္းေပါင္း ၂၀၀ေက်ာ္ေလာက္ရတယ္တဲ့၊
ပ႒ာန္းတို႔ရမိုက္ဆိုတဲ့က်မ္းေတြကိုလဲေျမာက္ျမားစြာစုထားျပိးျပိစာရင္းရွိျပိးစာအုပ္မရေသးတာေတြ
အမ်ားႀကီးဘဲ၊အဲဒီအဘိဓမၼာအဖြင့္က်မ္းေတြဘယ္တို္င္းျပည္ကအမ်ားဆုံးေပၚေပါက္သလဲဆိုေတာ့
ျမန္မာနိုင္ငံကဘဲအမ်ားဆုံးရတယ္၊ထို္င္းနို္င္ငံကေကာရဖူးသလားဆုိေတာ့တစ္အုပ္နွစ္အုပ္ဘဲရဖူး
တယ္တဲ့၊အဲဒီတစ္အုပ္နွစ္အုပ္ေလာက္ရတဲ့အဘိဓမၼာအဖြင့္က်မ္းရဲ႔အနအထားဟာ၊သူရဲ႕အဆင့္
ဟာဘယ္ေလာက္မ်ားရွိသလဲဆိုရင္၊ျမန္မာနိုင္ငံကပထမငယ္တန္းကိုရင္ေလးဦးဇင္းေလးေတြ
သင္တဲ့အဆင့္ေလာက္ဘဲရွိတယ္လုိေျပာတယ္၊
ကေမၻာဒီကရသလားဆိုေတာ့တစ္အုပ္မွရဘူးတဲ့၊သီရိလကၤာကေကာဆုိေတာ့၊ရတာ့ရတယ္၊
ထို္င္းကေရးတဲ့စာအုပ္သာသာဘဲတဲ့ ။
ျမန္မာနို္င္ငံမွာအဘိဓမၼာျပန္႔ပြါးေရးအသင္းႀကိးဆိုတာ၊အဘိဓမၼာက်မ္းႀကိီးေတြက္ိုမူရင္းအတိုင္းျပန္
လည္ျပီးေတာ့ဖြင့္ဆိုျပိးျပန္႔ပြါးေအာင္ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့အသင္းႀကီး၊အဲဒအသင္းႀကီးမွာသတင္တန္း
တက္ေရာက္ခဲ့ဖူးတဲ့ပုဂၢိဳလ္ေတြလုပ္ငန္းရပ္ကိုနားလည္တဲ့ပုဂၢိဳလ္ႀကိးေတြဆုိရင္ျမန္မာနိုင္ငံ
ရဲ႔အဘိဓမၼာအေနအထားကိုေတာ္ေတာ္အကဲခပ္ႀကည့္ရင္သိနိုင္တယ္၊ဘုရားရွင္ရဲ႔သာသနာမွာ
ဋိကၠသုံးပုံကြယ္လုိ႔ရွိရင္။အဘိဓမၼာက်မ္းကစကြယ္မယ္၊အဘိဓမၼာမွာလဲအခက္အခဲဆုံးေနာက္ဆုံး
နံပတ္()က်မ္းျဖစ္တဲ့ပ႒ာန္းက်မ္းကစကြယ္မယ္လုိ႔သသနာကြယ္စဥ္ကိုအထကထာဆရာမ်ာေဖၚ
ျပထာတယ္၊အဲဒီစတင္ျပီးကြယ္မဲ့အဘိဓမၼာ()က်မ္းထဲကနက္နဲလြန္းလွတဲ့ပ႒ာန္းေဒသနာေတာ္
ကိုျမန္မာနိုင္ငံမွာနက္နက္နဲနဲက်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔နည္းမ်ိဳးစုံနဲ႔ေက်ာင္းတို္က္တို္င္းမွာသိႀကားျပသေနတယ္။
အျခားနို္င္ငံေတြမွာအဲဒီလုိသင္ႀကားဘုိ႔ခ်တာမရွီဘူး၊အဘိဓမၼကိုနိုင္နင္းတဲ့ဆရာသမားလဲမရွိႀကဘူး
အဲဒါေႀကာင့္အဘိဓမၼာသင္မယ္ေလ့လာမယ္ဆိုရင္ျမန္မာနိုင္ငံမွဘဲလာႀကရတယ္၊
ျမန္ာနို္င္ငံကအဘိဓမၼာတတ္တဲ့သံဃာေတာ္ေတြဘဲအဲဒီတို္င္းျပည္ေတြကုိသြားျပိးပို႔ခ်ရတယ္၊
          ၁၉၈၂ ခုနွစ္တုန္းကအဂၤလန္နိုင္ငံ(Oxfort University )ေအာ့စဖုိ႔တကၠသိုလ္မွာက်င္းကတဲ့
အဘိဓမၼာနွီးေနွာဖလွယ္ပဲြ ( အဘိဓမၼာ Ceminar ) ဆိုတာက်င္းပေနတဲ့အခ်ိန္ဘုန္းႀကီးေရာက္
သြားတယ္ ၊အဘိဓမၼာစင္မီနာနဲ႔သြားတိုးတယ္၊အဲဒီမွာ ေဒါတ္တာဖီရီး၀ါးဆိုတဲ့လူတစ္ေယာက္၊အဘိ
ဓမၼာေလ့လာတဲ့သူတစ္ေယာက္၊သူေမးတယ္၊
          ဗမာဆရာေတာ္ေတြဟာအဘိဓမၼာကိုက်ြမ္းက်င္တက္ေျမာက္တယ္၊ဒီေလာက္ခက္တဲ့စာ
ေတြကိုဘယ္လုိလုပ္သင္ထားတုန္းတဲ့၊
          သင္နည္းေမးတယ္
          သင္နည္းေမးေတာ့ဘုန္းႀကီးကေျပာျပတယ္၊
ဒို႔အဘိဓမၼာ()က်မ္းသင္တာဟာညမွာဆရာေရာတပည့္ပါ၊လက္ထဲမွာစာအုပ္လုံးလုံးးမရွိဘဲ
နဲ႔မီးေတြကိုမွိတ္ျပီးေတာ့၊ေမွာင္ထဲမွာသင္တာ
          လုိ႔အဲဒီလုိေျပာျပလိုက္တယ္
ျမန္မာနိုင္ငံမွာအဲဒါအဘိဓမၼာသင္တာညမီးမွိတ္ျပိးေတာ့ဆရာတပည့္စိတ္နဲ႔ေတြးျပီးေတာ့၊
သင္ႀကမွတ္ႀကတာ၊အဲလုိသင္နည္းမ်ိဳးစံနစ္မို႔ဒုိမ်ားဒါကို(ည၀ါ ) ဒီလိုေခၚတယ္
 ( NightTeaching Method ) အဲဒါျမန္မာနုိင္ငံမွာဘဲရွိတယ္၊
          ဟုတ္လားတဲ့-ဒီေလာက္နက္နဲတဲ့စာေတြကိုစာအုပ္လဲမိကိုင္ဘူးေမွာင္ႀကီးတထဲသင္တယ္
ဆိုေတာ့၊ခင္ဗ်ားတို႔ေခါင္းေတြဘယ္လုိေခါင္းေတြလဲ “တဲ့
           အဲဒီေတာ့ဘုန္းႀကီးကေျပာျပတယ္၊
          ကန္ျပဴတာေပၚကာေလအဲဒိတုန္းက၊အဲဒီေတာ့အလြန္အားေကာင္းတဲ့မီကာဗိုက္အလြန္
မ်ားတဲ့ဟပ္းဒစ္( Hard Dist ) ေတြထဲ့ထားတဲ့ကြန္ျပဴတာႀကီးမ်ားလုိေပါ့ကြာ” လုိ႔
ဆုိေတာ့၊သူကအဲေခါင္းေတြကို-ေဆးခန္းမွာခဲြစိတ္ျပိးေတာ့ႀကည့္ခ်င္တယ္တဲ့
( ဒုကၡဘဲ အဘိဓမၼာသင္နည္းေျပာျပေတာ့မွေခါင္းခဲြခံရေတာမလုိျဖစ္ေနတယ္၊ )
( အဲဒါေႀကာင့္အဘိဓမၼာသင္နည္းကိုျမန္မာနိုင္ငံမွာညမွသင္ႀကားပိုခ်တဲ့အေႀကာင္းကိုဘုန္းႀကီတုိ႔
ေျပာျပခဲ့ဖူးတာကိုသူတို႔မ်ားတအံ့တႀသႀကီးျဖစ္ျပိးဗမာဆရာေတာ္ေတြရဲ႔အေႀကာင္းကိုအားရေက်
နပ္လြန္းတဲ့အေႀကာင္းအားပါးတရာေျပာျပခဲ့ဖူးတယ္၊)
          ဆရာေတာ္က တရားအဆုံးမွာ
သဗၺဒါန-ဓမၼဒါန ဇိနာတိ ( အလုံးစုံေသာ ဒါနအေပါင္းတုိ႔တြင္ဓမၼဒါနသည္အျမတ္ဆုံးပါေပတည္း
လုိ႔ရြတ္ဆိုျပိး တရာသိမ္းပါတယ္ ၊
က်ြန္ေတာ့အေနနဲ႔လဲ သာသနာအတြက္ အလြန္အေရးႀကီးျပီေလးနက္တဲ့ပ႒ာန္းကိုစာအုပ္ငယ္က
ကေလးအျဖစ္ယေန႔လူငယ္မ်ားနားလည္ေအာင္ပါ႒ိတစ္ေႀကာင္းျမန္မာတစ္ေႀကာင္းျပန္ဆိုျ
ပိးဓမၼဒါနျပဳလုိ္က္ရတဲ့ကုသုိလ္ေလးအတြက္အလြန္၀မ္းသာနဴးျခင္းျဖစ္မိရပါေႀကာင္း
မွတ္တမ္းတင္ရင္း
သည္ေဆာင္းပါးကိုနိဂုံးခ်ုုပ္လိုက္ပါတယ္ ၊

အလုံးစုံေသာ ဒါနအေပါင္းတုိ႔တြင္ဓမၼဒါနသည္အျမတ္ဆုံးပါေပတည္း

ေမာင္သုည
27 – April -2014

Thursday 24 April 2014

ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာကမၻာအရပ္ရပ္သို႔ျပန္႔နွံ ႔သြားပုံ(တတိယပိုင္း)


ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာကမၻာအရပ္ရပ္သို႔ျပန္႔နွံ ႔သြားပုံ(တတိယပိုင္း)
ေမာင္သုည
          စာတမ္းကိုေရးသာရျခင္းရဲ႔အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္ကို(ပထပိုင္း)နိဒါန္းမွာအနည္းငယ္
ဖြင့္ေျပာခဲ့ျပိးပါျပီ၊
ဆရာေတာ္ရွင္ညာဏိသရ( သပိတ္အုိင္) ဆရာေတာ္ဘုရားလြန္ခဲ့တဲ့  ( ၁၈) နွစ္(1996 )
နွစ္ခုေလာက္တုန္းက(ကမၻာ့ဗုဒၶတကၠသိုလ္)ဖြင့္ပဲြအခန္းအနားမွာတရားစတင္ေဟာႀကားေတာ့
သဗၺဒါန-ဓမၼဒါန ဇိနာတိ ( အလုံးစုံေသာ ဒါနအေပါင္းတုိ႔တြင္ဓမၼဒါနသည္အျမတ္ဆုံးပါေပတည္း
                              ဒီပါ႒ိေတာ္ကိုရြတ္ျပိးတရားပဲြစတင္ပါတယ္ ၊
ဗုဒၶသာသနာသန္႔ရွင္းေအာင္၊တည္တန္႔ေအာင္၊ေနာက္အဲဒီကဆင့္ကမၻာအရပ္ရပ္ကိုျပန္႔နွံသြား
ေအာင္ျပန္ပြါးေအာင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ႀကတာေတြကုိရည္ညြွန္းျပီးေတာ့ဆရာေတာ္ကယခုေခတ္မွာ
ဒီလုပ္ငန္းမ်ိဳးလုပ္ကိုင္ေနႀကတဲ့၊ဗုဒၶတကၠသိုလ္၊အဘိဓမၼာျပန့္ပြါးေရးအသင္းမ်ား၊ဗုဒၶဘာသာကလ်ာ
ဏယု၀အသင္းစတဲ့၊အသင္းမ်ားရဲ႔အက်ိဳးေက်းဇူးႀကီးမားပုံတနည္းအားျဖင့္ဓမၼဒါနျပဳလုပ္ျခင္းျဖစ္
တယ္၊ဒီလုပ္ငန္းဟာဒါနအေပါင္းတုိ႔ထက္အျမတ္ဆုံးျဖစ္တယ္ဆိုတာကိုခ်ီးက်ဴးထုတ္ေဖၚေဟာႀကား
လုိက္တာျဖစ္ပါတယ္
          အဲဒါနဲ႔ပတ္သက္ျပီးေရွးတုန္းက၊ဗုဒၶရဲ႔တရားေတာ္ေတြကို၊သန္႔ရွင္းေေအာင္၊တည္တန္႔
ေအာင္၊ျပန္ပြါးေအာင္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ႀကတဲ့အျမတ္ဆုံးဓမၼဒါနျဖစ္တဲ့သဂၤါယတနာတင္ခဲ့ပုံမ်ား၊
ကိုက်ြန္ေတာ္ေဖၚျပခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္၊
          ပထပိုင္းမွာက်ြန္ေတာ္နဲနဲက်န္သြားတာရွိပါတယ္ ၊ ဘုရားရွင္ထက္မွာဗုဒၶကသာသနာျပဴရန္မိမိရဲ႔တပည့္သာေတာ္ရဟန္းမွာကိုေစလွြတ္ခဲ့တာရွိပါတယ္ 
၊ေဂါတမဗုဒၶသည္ဘုရားျဖစ္ျပိး(၅)မ်ွႀကာေသာအခါမိမိေဟာႀကားေသာတရားမ်ားကိုနားသိရွိနားလည္
က်င့္ႀကံအားထုတ္ျပိး၊အရဟၱမဂ္ရျပီးျဖစ္ကုန္ေသာရဟႏၱာမေထရ္သူျမတ္(၆၀)ရရွိ
ေလသည္၊ထိုအခါ၊ “စရထ ဘိကၡေ၀ - ဓမၼေဒေသထ “ ခ်စ္သားတို႕လူအမ်ား၏အက်ိဳးစီးပြါးအလုိ႔ငွါ
နယ္တကာသို႔ခရီးလွည့္လည္၍ငါဘုရားပင္ပန္းႀကီးစြာရွာေဖြေတြရွိခဲ့ေသာသစၥာအမွန္တရားမ်ားကို
ေဟာႀကာကုန္ေလာ့”ဟုမွာႀကားေတာ္မူျပိးအရပ္မ်က္နွာအသီးသီးသို႔သာသနာျပဳေစလွြတ္ခဲ့ပါတယ္
          ဘုရားရွင္ကိုယ္ေတာ္တိ္ုင္လဲ(၄၅)နွစ္တာကာလပတ္လုံးအိႏၵိယျပည္တစ္ခြင္လုံးအနယ္နယ္
အရပ္ရပ္သို႔မေနမနားအပင္ပန္းအဆင္းရဲအမ်ိုးမ်ိဴးခံျပိးသစၥာတရားမ်ားုကိုေဟာေျပာခဲ့တယ္၊
ဒီေနရာမွာအိႏၵိယျပည္လုိ႔ဘာျဖစ္လုိ႔ေရးလဲဆိုေတာ့၊ဘုရားပြင့္တာအိႏၵိယျပည္မွာပြင့္တာမွန္တယ္၊
ဘုရားတရားေတာ္ေတြလဲအိႏၵိယျပည္တစ္ခြင္လုံးအနယ္နယ္အရပ္ရပ္ျပန္႔နွံခဲ့တာမွန္တယ္၊ဒါေပမဲ့
အနွစ္(၁၀၀၀)ေလာက္ေတာင္ေကာင္းေကာင္းမႀကာလုိက္ဘူး၊အိႏၵိယမွာေထရ၀ါရဗုဒၶဘာသာေမွး
မွိန္သြားခဲ့ရတယ္၊ဘာေႀကာင့္ေမွးမွိန္သြားခဲ့ရသလဲ၊ဒိအေႀကာင္းေတြကို ( ပထမပိုင္းနဲ႔ ဒုတိယပိုင္း)
မွာ ပထမသဂၤါယတနာတင္ျခင္းနုဲ႔ဒုတိယသံဂၤါယတနာတင္ျခင္း၊ေနာက္အတစ္ျခားေဒသမ်ားကိုသာ
သနာျပန္႔နွံသြားပုံကိုအညြွန္းေလာက္ေျပာျပခဲ့ျပီးပါျပီ(အမွန္တကယ္ကမၻာအရပ္ရပ္ကိုဗုဒၶသာသာနာ
ျပန္႔ႏွံသြားရေအာင္(၉)တိုင္း(၉)႒ာနကိုသာသနာျပေစလွြတ္တာကေတာ့တတိယသံဂၤါယတနာတင္
ျပီးမွျဖစ္တာပါ။
         
Page 02
          ကဲတတိယသဂၤါယနတာတင္နဲအာေသာကမင္းလက္ထက္အေႀကာင္းႀကည့္ႀကရေအာင္
          သာသနာနွစ္ (၂၀၂ ခုနွစ္မွာ ) အာေသာကမင္းနန္တက္တယ္၊မဇၥ်ိမေဒသတစ္ခုလုံးကိုထီး
နန္းသိမ္းပိုက္အုပ္ခ်ုပ္တယ္၊သူ႔ရဲ႔ဘခင္ဗိႏၵဳသာရမင္းႀကီးကအ၀တ္မ၀တ္တဲ့ဂ်ိန္းဘာသာဘုန္းႀကိး
ေတြရဲ႔သာသနာဒါယကာႀကီး၊ဒီေတာ့စဥ္းစားႀကည့္ဒုတိယသံဂၤါယတနာတင္တာသာသနာနွစ္
(၁၀၀)မွတင္တယ္၊အခုအာေသာကမင္းနန္းတက္ေတာ့(၂၀၂)ခုနွစ္ဆိုေတာ့နွစ္၁၀၀ေလာက္
ေတာင္မႀကာေသးဘူး၊အာေသာကေခတ္မွာ၊အ၀တ္မ၀တ္တဲ့ဂ်ိန္းဘာသာဘုန္းႀကိးေတြ၊အာဇီ၀က
တကၠဒြန္းေတြ၊ျဗဟၼဏသာသာ၀င္ရဟန္ေတြကနန္းေတာ္မွာစည္စည္းကားကား၀င္ထြက္သြားလာ
ေနႀကတယ္၊ဘုရင္ကိုယ္တိုင္ကကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ေနတာကိုး၊
          တနည္းေျပာရရင္သူတို႔မွာ ဇာတိ၀ါ နဲ႔ အတၱ၀ါဒကျပန္ေခါင္းေထာင္လာတယ္ 
          အဲဒီျဗဟၼဏကိုးကြယ္မွဳနဲ႔အတၱ၀ါဒကဗုဒၶမပြင့္မွီနွစ္ေပါင္းမ်ားစြာကထဲကအျမစ္တြယ္ထား
တာ၊ဒီအျမစ္ႀကီးကမဟာနွစ္သိန္းေလးေသာင္းအထုရွိတဲ့မဟာပထ၀ီေျမႀကီးထဲအ၀ီဇိထိေရာက္
ေအာင္သြားစဲြေနတယ္၊
ေနာက္၀ိနည္းေတြကိုျပဳျပင္ေျပာင္းလဲလာတဲ့(Protestic)ဂိုဏ္းေတြေပၚလာတယ္၊
အဲဒါဒုတိယသဂၤါယတနာတင္ျပီးလို႕ေနာက္နွစ္ေပါင္း ၂၀၀ ေလာက္မတုိင္ခင္ကထဲျဖစ္ေနႀကတာ။
အာေသာကမင္းနန္းတက္ျပိး(၄)နွစ္ႀကာေတာ့သူ႔ရဲ႔တူေတာ္ျဖစ္တဲ့နိေျဂာဓသာမေဏရဲ႔ေဟာ
ေျပာဆုံးမမွဳေႀကာင့္ဗုဒၶသာသာနာကိုသက္၀င္ယုံႀကည္လာတယ္
မွတ္ခ်က္၊(ဒီေနရမွာ နိေျဂာဓသာမေဏ)ကိုမွင္နီျပထားပါတယ္ ၊ အခ်ိန္ရင္ေလ့လာဘုိ႔ျဖစ္ပါတယ္ ။
အဲဒီတုန္းကအိႏၵိယမွာလူေတြလက္ခံက်င့္သုံးေနတဲ့၀ါဒကိုေလ့လာရင္သူတို႔ကဇာတိ၀ါဒ
( ဇာတ္)အမ်ိဳးကိုဦးစားေပးတယ္၊
နံပါတ္္( )အျမတ္ဆုံးကျဗဟၼာဏမ်ိဳးပုဏၰားမ်ိဳးကအျမတ္ဆုံး၊
နံပါတ္( )ဒုတိယအျမတ္ဆုံးကအုပ္ခ်ဳပ္တဲ့မင္းမ်ိဳး၊
နံပါတ္( ) တတိယအျမတ္ဆုံးကပစၥည္းဥစၥာေပါတဲ့သူေ႒းသူႀကြယ္မ်ိဳး
          (သူတိုကလူေတြရဲ႔လုိခ်င္မွဴဆႏၵေတြကိုိျဖည့္ဆည္းေပးနို္င္တယ္၊အေႀကာက္တရားေတြက္ို
ဖယ္ရွားေပးနိုင္တယ္၊ဆင္းရဲဒုကၡေရာက္သြားေအာင္လဲ၊သူတို႔ကလုပ္နို္င္တယ္၊လုိအင္ဆႏၵေတြကို
လဲသူတို႔ဆီမွာရနိုင္တယ္၊ေပးစြမ္းနိုင္တယ္၊ဒါေႀကာင့္။ဒီလူ()မ်ိဳးကအျမတ္ဆုံး၊)
နံပါတ္( )မုတ္ဆိုးတံငါ၊အလုပ္သမားလယ္သမား၊ဆင္းရဲသားကအမ်ိဳးမျမတ္ဘူး၊အမ်ိဳးညံ့တယ္၊
နံပါတ္( ) ေခါင္းတုံးျပီးသဃၤာန္း၀တ္ထားတဲ့ရဟန္းမ်ားက်ေတာ့ပိုလုိ႔ေတာင္ယုတ္ညံံ့ေသးတယ္
ညံံဆုံး၊ေအာက္ဆုံးကအမ်ိဳးအစား၊၊
          ေနာက္အယူ၀ါဒက၊အတၱ၀ါဒ၊(ငါ့ကိုယ္၊ငါ့ဟာ၊ငါဥစၥာ)အနတၱဘယ္လုိမွသူတို႔လက္မခံဘူး
အိႏၵျပည္မွာအာေသာကဘုရင္အုပ္စိုးတဲ့အခ်ိ္န္က်ေတာ့ပိုဆုိးလာတယ္။         
          အဲဒီေတာ့အာေသာကဘုရင္နဲ႔ရွင္မဟာေမဂၢလိမေထတို႔ကဒီလုိစဥ္းစားတယ္၊ဘုရားရွင္ရဲ႔
Page 03
သာသနာဒီအတိုင္းဆုိရင္ႀကာရွည္တည္တန္႔ခိုင္ျမဲနုိင္ပါ့မလား၊မခံနိုင္ဘူူး၊ဆုိျပီးအာေသာကမင္း
ႀကီးကအိႏိၵနိင္ငံအလယ္ပိုင္းဘီဟာျပည္နယ္ဒီကေန႔ေတာ့ပတၱနားျပည္နယ္လုိေခၚတယ္
(ေရွးတုန္းေတာ့ပါတလိပုတ္လုိေခၚတယ္အဲဒီပါတလိပုဒ္ျမိဳ႔ေတာ္မွာသီရီဓမၼာအာေသာကမင္းတရား
ႀကီးကအာေသာကရာမေက်ာင္းတိုက္ႀကီတစ္ခုေဆာက္တယ္၊အဲဒီေက်ာင္းတို္က္ႀကီးမွာသံဃာ
ေပါင္းမ်ားစြာသီတင္းသုံးနို္င္ေလာက္ေအာင္ပစၥည္းေလးလွဴဒါန္းျပီးေတာ့ဘုရားရွင္ရဲ႔ ပရိယတ
ပတိပတၱသံသနာကုိက်ိဳစားအားထုတ္နို္င္ေအာင္စီမံေပးထားတယ္
အဲဒီေက်ာင္းတုိက္ႀကိးရဲ႔အႀကိးအကဲပုဂၢိဳလ္ႀကိးကအရွင္မဟာေမာကၠလိပုတၱတိၱတမေထႀကီး၊အဲဒီ
ေက်ာင္းတိုက္ႀကီးမွာပတၱိယတၱိကိုလဲပို႔ခ်ေပးတယ္ပတိပတၱိလုပ္နည္းကိုလဲပို႔ခ်ေပးတယ္။
အခုေခတ္အေခၚေတာ့ဗုဒၶတကၠသိုလ္ေပါ့၊
          အဲဒီအာေသာကေက်ာင္းတိုက္ႀကီးမွာဗုဒၶသာသနာေတာ္ကိုသန္႔စင္ေအာင္ျပဳလုပ္ေတာ့
တယ္၊အဲဒီတုန္းအမ်ိုးမ်ိဳးကဲြေနတဲ့မဟာသံဃီ(၁၇)ဂုိဏ္မွဂုိဏ္းသားေတြကိုစိစစ္ေမးျမန္းျပိး၊မွလက္
ခံတယ္၊ေထရ၀ါဒစစ္စစ္မ်ားကိုသာလက္ခံတယ္၊ေထရ၀ါဒအယူ၀ါကိုဆင္တူရုိးမွားျပဳျပိးထပ္မံတိုးခ်ဲ႔
ျပဳျပင္ထားတာေတြကိုစစ္စိခဲြထုတ္တယ္၊တနည္းေျပာရရင္ရင္တတိယသဂၤါယတတာတင္တာဘဲ
ျဖစ္တယ္၊ဓမၼနဲ႔၀ိနုယကိုကဲြကဲြျခားျခားရြတ္ဆိုျပီးအတည္ျပဳတယ္၊ရဟႏၱာေပါင္း(၁၀၀၀ ) နဲ႔ရြတ္ဆို
ျပိးသဂၤါယတနာတင္တာ ( ၉) လႀကာတယ္၊ဘီစီ(၃၀၈ ) သာသနာနွစ္(၂၃၆ ) ခုနွစ္မွာျဖစ္တယ္
ထူူးထူးျခားျခားအဲဒီတတိယသံဂၤါယတာနာတင္ျပီေတာ့ကထာ၀တၱဳဆုိတာသီးျခားခဲြထြက္ျပိးေပၚ
လာတယ္၊ဘုရားေဟာတရားမ်ားထဲမွာ၀ိနည္းနဲ႔ဆိုင္တဲ့အခ်က္ေတြကိုသီးျခားေရြးထုတ္ျပိးေဖၚထုတ္
တဲ့က်မ္းျဖစ္တယ္။တတိယသဂၤါယတနတင္ျပိးလုိ႔သင္ႀကားတက္ေျမာက္လာတဲ့မေထရ္သူျမတ္ေတြ
ကိုသုံးပါေလးပါး၊ငါးပါးစသျဖင့္ေခါင္းေဆာင္ေတြေရြးေရြးျပီးအုပ္စုခဲြျပီးေတာအုပ္စု()စုဖဲြ႔လုိက္တယ္၊
အဲဒိအုပ္စုကိုးစုရဲ႔ေနာက္မွာသံဃာသုံးဆယ္၊ေလးဆယ္ထည့္ေပးလိုက္ေတာ့သာသနာျပဳအဖဲြ႔(၉)
 ဖဲြ႔ (Mission Group ) သာသနာျပဳအဖဲြ႔ျဖစ္သြားတယ္၊
          အဲဒီအုပ္စုကုိးစုကုိ သာသနာနွစ္ ၂၃၆ မွာစတင္လွြတ္လုိက္တယ္၊အဲဒါဘာလုပ္တာလဲဆို
ေတာ့ဓမၼဒါနျပဳလုပ္ဘုိ႔၊
အဲဒီကိုးဖဲြ႔ထဲသု၀ဏၰဘုံမီလုိ႔ဆိုတဲ့အေရွ႔ေတာင္အာရွကိုအရွင္ေသာဏနဲ႔ အရွင္ဥတၱရမေထရ္ျမတ္
ဦးေဆာင္တဲ့ရဟႏၱာအပါး ( ၃၀ ) ျမန္မာျပည္ဘက္ကိုေရာက္လာတယ္၊
အေရွ႔ေတာင္အာရွဆုိေတာ့ျမန္မာျပည္ရဲ႔အေရွ႔တာင္ဘက္အစြန္း၊စစ္ေတာင္းျမစ္ဂြဆုံနားကေန
အေရွ႔ဘက္ကိုခ်ြန္းျပိးေတာ့၊ေကာ့ေသာင္းကေနေတာင္ဘက္မေလးတို႔ဘက္ေရာက္သြားတယ္၊
ေနာက္သထုံကေနအေရွ႔ဘက္ေတာင္တန္းႀကိးေတြေက်ာ္ျပိးေတာ့ထိုင္းနိင္ငံဘက္ေရာက္သြားတယ္၊
အလယ္ေခါင္မွာေျမြေႀကာရုိးလုိဘဲတနသၤာရီေတာင္တန္းခံေနတယ္၊အေနာက္ဘက္က
ျမန္မာ၊ေမာ္လျမိဳင္ကမ္းရုိးတန္း၊
Page 04       
          အေရွ႔ဘက္ကထိုင္းနို္င္ငံသူလဲဘဲပင္လယ္မ်က္နွာမူတဲ့ကမ္းရုိးတန္းဘဲ၊ေနာက္အဲဒီကေန
          ေတာင္ဘက္ကိုဆုံဆင္းသြားရင္၊မေလးက်ြန္းစြယ္စူမႀတား၊ဂ်ဘား၊အင္ဒိုနီရွားေရာက္တယ္
အဲဒီနယ္ႀကိးတစ္ခုလုံးကိုေရွးတုန္းကေခၚတာသု၀ဏၰဘုံမိလုိ႔ေခၚတယ္၊
          သု၀ဏၰဆိုတာေရြ-ဘုံမိကေျမေပါ့(GoldenLand ) ဆုိတာဒီေနရာကိုေခၚတာ၊ေျမႀကီးကိုက
ေရွြေရာက္ေတာက္ေနတယ္ျပီးေတာ့ေရွြလဲဘဲအလြန္ထြက္တယ္၊ေနာက္ျပိးေတာ့ဒီအရပ္ကလူသား
ေတြရဲ႔စိတ္နွလုံးကလဲ၊ေမတၱာဂရုဏာမုတိတာဆုိတဲ့ျဗဟၼစုိတရားအားႀကိးလိ့နွလုံးသားမွာလဲတန္
ဘိုးႀကိးတယ္ေရွြနဲ႔နွိဳင္းရေလာက္ေအာင္လူတို႔ကလဲတန္းဘုိးႀကိးတယ္၊
ဒီလူေတြကုိေရွြေျမကလူေတြလုိ႔ေခၚာ၊အဲဒီအရပ္ေဒသကိုအာေသာကေက်ာင္းတို္က္ႀကိီးကေနႀကြ
ခ်ီလာတဲ့၊ရွင္ေသာဏနဲ႔ရွင္ဥတၱရမေထဦးေဆာင္တဲ့သံဃာအပါးသုံးဆယ္တုိ႕ကေကာင္းကင္ကေန
ႀကြလာႀကတယ္၊ပထမဆုံးသထုံ-(သုဓမၼပူရ)လုိ႔ေခၚတဲ့ေနျပည္ေတာ္ကိုဆင္းသက္ေတေတာ္မlူႀက
တယ္၊အဲဒီတုန္းကေရွြေျမမွာရွိတဲ့လူေတြက၊ဘုရားသာသနာကမေရာက္ေသးေတာ့ဘီလူးေတြနတ္
ေတြကိုကိုးကြယ္ႀကတာရဟန္းေတြသံဃာေတြေကာင္းကင္ကႀကြလာေတာ့ဘီလူးထင္ျပိးလန္႔
ေတာင္ေနႀကေသးတယ္၊
          အဲဒီေတာ့သံဃာေတြကမင္းတုိ႔ကိုးကြယ္ေနတဲ့ဘီးလူေတြရဲ႔ရန္ကုိလူညီေျဖရွင္းေပးဘုိ႔လာ
ႀကတာ၊ဒုိ႔မ်ားေဟာတ့ဲတရားလဲနာႀကပါဆုိေတာ့၊အရွင္တို႔တရားေနာက္မွေဟာဘီလူးေတြကိုအရင္
နွိမ္နင္းလုိရမယ္ဆိုရင္အရင္နွိမ္နင္းေပးပါဆိုေတာ့၊အဲဒီမွာသံဃာအပါးသုံးဆယ္က၊အပါးသုံးေထာင္
ေလာက္၊ဘီလူးထက္၁၀လေလာက္အရုပ္ဆိုးတဲ့ပုံမ်ိဳးနဲ႔ဖန္ဆင္းျပိးေတာ့ဘီလူးေတြကိုလုိက္ျပိးျခိမ္း
ေျခာက္ရတယ္၊အဲဒီေတာ့ကုန္းေျမေပၚမွာက်က္စားေနတဲ့ဘီလူးေတြအကုန္လုံးေရထဲဆင္းေျပး
ကုန္ႀကတယ္၊အဲဒီေရထဲမွာေစာင့္ေနတဲ့ဗကရကၡဆိုတဲ့ေရေစာင့္ဘီလူးကေရထဲငုတ္သြားတယ္
ျပိးေတာ့ေရထဲကေနျပန္ျပိးႀကည့္ေနေသးတယ္၊ကမ္းနားမွာဘယ္လုိဟာေတြလဲေပါ့၊ဘီလူးကဘီလူး
ေျခာက္ခံရတယ္ဆိုျပိးေတာ့ေျပးတာဘဲ၊အဲဒါကိုအခုဘုရားေစတီေတြရဲ႕မုခ္၀မွာေခါင္းကတစ္ေခါင္းထဲ
ကိုယ္ကနွစ္ကို္ယ္ဖင္နွခြနဲ႔ျခေသၤ့လုိလုိလူလုိုလုိအရုပ္ႀကိးေတြထုလုပ္ထားတယ္၊အဲဒါဘီလူးျခိမ္း
ေျခာက္ဘုိ႔လုပ္တာ၊သထုံကစတာဘဲ၊အဲဘီလူးရန္ျငိမ္းသြားေတာ့၊မေထသူျမတ္သုံးဆယ္တိုိ႔ရဲ႔ေခါင္း
ေဆာင္ေသာဏနဲ႔ဥတၱရမေထတို႔ကျမန္မာနိုင္ငံမွာဓမၼမ်ိဳးေစ႔ကိုက်ဲဘုိ႔ဆိုျပိးေတာ့ျဗဟၼာဇာလသုတၱန္
ဆုိတာကုိစေဟာတာေနရာက သု၀ဏၰဘုံမိဆိုတဲ့ေရွြျမိဳေတာ္( အဲဒါကဗမာေတြေျပာတာ)
ထိုင္းေတြကလဲေျပာတယ္၊သု၀ဏၰဘုံမိဆိုတဲ့နုခံုပထုံဆုိတဲ့ေရွြျမိဳေတာ္လုိေခၚတယ္။
အင္ဒုိနီးရွားက်ေတာ့သု၀ဏၰဘုံမိဆိုတဲ့စူမႀတာက်ြန္းသို႔ႀကြခ်ီ၍ဘီးလူးတုိ႔ရန္ကိုနွွိမ္နင္းေတာ္မူျပီး
ေနာက္ျဗဟၼာ့ဇာလသုတၱန္ကိုေႀကာႀကားတယ္။
          သာသနာနွစ္၂၃၆(လြန္ေလျပီးေသာ နွစ္ ၂၆၀၀ေက်ာ္ေက်ာ္တုန္းကရွင္ေသာဏနဲ႔ရွင္ဥတၱရ
မေထနွစ္ပါးနဲ႔ရဟန္း(၃၀) တို႔ေခါင္းေဆာင္ျပီးသထုံမွာစေဟာသြားတဲ့တရားဟာျဗဟၼာ့ဇာလသုတၱန္
Page 05
တဲ့သုတၱန္ရဲ႔အနွစ္ကမိတၦာဒိ႒ိ(၆၂) မ်ဳိဳးကုိရွင္းလင္းေတာ္မူျပတယ္၊ေနာက္ဒုတိယအခ်က္က၊သီလ
သမထ၊၀ိပႆနာ၊(တနည္း-သီလ၊သမာဓိ၊ပညာ)အ၀ီဇိတိုင္ေအာင္တြယ္ေနတဲ့၊ဒိ႒ိေရေသာက္ျမစ္
ႀကိးေတြကိုျဖတ္ေပးတာ၊အဲဒီေတာ့ဒီသု၀ဏၰဘုံမိလုိ႔ေခၚတဲ့သထုံေျမဟာ၊ေျမထူးေျမျမတ္အလြန္
ေကာင္းတဲ့ေနရာမွာျဗဟၼာဇာလသုတ္ကိုေဟာလုိက္ေတာ့၊မိတၱိဆာဒိ႒ိစူးေညွာက္ခလုပ္ေတြကိုနဳတ္
ျပိးေတာ့၊သီလမ်ိဳးေစ့၊သမာဓိမ်ိဳးေစံ၊ပညာမ်ိဳးေစ့ကိုထဲ့ေပးလိုက္တယ္၊အဲဒီကထဲ
ကခ်ေပးလုိက္တ့ဲမ်ဳိးေစ့ေတြဟာခုျမန္မာနိုင္ငံတ၀ွမ္းလုံးျပန္႔ပါြးျပိးေနတာယေန႔ထိဘဲ၊
          ဒါေႀကာင့္ျမန္မာနိုင္ငံမွာသာသနာအစျဗဟၼာဇာလသုတၱန္ကလုိ႔ေျပာရလိမ္႔မယ္၊သထုံမွာ
ေဟာျပီးအေရွ႔ဘက္ေတာင္တန္းႀကီးေက်ာ္ျပိးထိုင္ေရာက္၊နခြန္ပထုံဆိုတဲ့ျမိဳ႔မွာေဟာ၊အဲဒီကေန
ေတာင္ဘက္ကိုဆင္းသြားလုိက္တာ၊မေလး၊စူးမႀကား၊ဂ်ာဘားအင္ဒီနီးရွားေရာက္ေရာ၊ဒါေႀကာင့္
အေရွ႔ေတာင္အာရွတစ္ခြင္လုံးဟာလြန္ခဲ့တဲ့နွစ္ေပါင္း၂၅၀၀ေလာက္ကထဲကေရာက္လာတာဘဲ၊အဲဒီ
အရပ္မွာနွစ္ေပါင္း၈၀၀ေလာက္ဗုဒၶသာသာနာအလြန္စည္ကားအားေကာင္းခဲတယ္၊
          အဲဒီေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ဟုိးအေနာက္ဘက္ေဆာ္ရီအာေရးဗီးယားက၊စူလတန္ဆိုတဲ့ဘုရင္
မ်ားက၊အေရွ႔ေတာင္အာရွဘက္ကုန္ကူးရင္းနဲ႔ဒိီမေလးရွားနဲ႔အင္ဒိုနီးရွားတ၀ိုက္ကုိစစ္ခ်ီတိုက္ခုိက္
သိမ္းပိုက္ျပိးေတာ့၊သူတုိ႔အစၥလန္ဘာသာကိုသြပ္သြင္းလုိက္တဲ့အတြက္အဲဒီေဒသဟာဘာသာ
ေျပာင္းျပိးအစၥလန္လာသာအမ်ားစုျဖစ္သြားတယ္၊(အဲဒါအင္ဒုိနီးရွားသမုိင္းမွာဒီလိုေဖၚျပထားတယ္)
          ျမန္မာနိုင္ငံမွာေတာ့အရွင္ေသာဏနဲ႔ဥတၱရမေထတို႔မ်ိဳးေစ့ခ်ေပးလွဴခဲ့နဲ့တရားဓမၼဒါနဟာယ
ေန႔အထိစည္ပင္သာယာ၀ေျပာလုိ႔ေနတယ္၊
          အာေသာကေက်ာင္းတုိက္ကေနသာသနာျပဳအဖဲြ႔()ထ့ဲကတစ္ဖဲြ႔ကဟုိးအေနာက္ဘက္ဂရိ
ကိုေရာက္သြားတယ္၊ေျမထဲပင္ဘယ္နားအလက္ဇႏၵီယားဆိုတဲ့ျမိဳ႔တစ္ျမိဳ႔ရွိတယ္၊အလက္ဇႏၵီယားဘု
ရင္ႀကီတည္ေထာင္တဲ့ျမိဳ႔ိကုိအလက္ဇႏၵယားျမိဳ႔လုိ႔ေခၚတယ္၊ပါ႒ိစာေပမွာေတာ့အဲဒီျမိဳ႕ကိုအလသႏၵ
ျမိဳ႔လုိ႔ေခၚတယ္၊အဲဒိျမိဳ႔ကဂရိနိုင္ငံမွာပဓါနက်တယ္၊ေနာက္အီတလီမွာလဲရွိတယ္၊အီဂ်စ္ဘက္မွာဘဲရွိ
တယ္၊အဲဒီအလက္ဇႏၵားဘုရင္ႀကိးကိုဂုဏ္ျပဳျပိးျမိဳ႔ေတြတည္ႀကတယ္၊ေျမထဲပင္လယ္ကမ္းေျခမွာအဲဒီ
အလက္ဇႏၵရီးယားျမိဳကိုဘန္းႀကီးတို႔ေရာက္ဖူးတယ္၊မိလိႏၵွရင္ဘုရင္ဆိုတာအဲဒီကလာတာ၊
          သီရိဓမၼာအာေသာကမင္းႀကီးကဘုရားပရိနိဗၺာန္စံျပိးလုိ႔အနွစ္ ၂၀၀ ေက်ာ္ေက်ာ္မွာေပၚတာ
၂၁၈ မွာသူမင္းျဖစ္တယ္၊အဲဒီမွာအရစ္တိုတယ္တို႔ပေလတိုတုိ႔ကေမြးေနႀကျပိ၊ခရဇ္ေတာ္ကအဲဒီအ
ခ်ိန္မွာေမြးကိုမေမြးေသးဘူး၊မုိဟာမက္ဆိုတာလဲမေမြးေသဘူး၊အဲဒါေႀကာင့္အစၥလန္ဘာသာနဲ႔ခရဇ္ယန္
ဘာသာဟာအဲဒီတုန္းကရွိကိုမရွိေသးဘူး၊ဒီဘာသာနွစ္ခုမရွိေသးခင္မွာ၊ဗုဒၶသသနာကဂရိကုိ
ေရာက္ေနျပိ၊ေတာင္ဘက္နားနဲနဲသြားႀကည့္ရင္၊တူရကီနဲ႔အာဖဂါနစၥတန္၊ေျမာက္ဘက္ကိုႀကည့္ရင္
ရုရွျပည္ေတာင္ဘက္ျခမ္း၊ကိုဘုရားရွင္သာသနာေရာက္ျပိးျပီ၊ကိုးတို္င္းကိုး႒ာနလွြတ္တဲ့အဖဲြ႔ထဲက

Page 06
ေယာနကတိုင္းဆုိတာတူရကီနဲ႔ရုရွျပည္ေတာင္ဘက္ျခမ္း၊ဂရိတ္လဲပါတယ္၊ေနာက္ကမၼေဘာဇတိုင္း
ဆုိတာကအီရန္နဲ႔အီရတ္၊ဂႏၶာရတို္င္ဆုိတာကပါကစၥတန္၊အဲဒီေနရာေတြကိုသာသနာျပဳပုဂၢိဳလ္ေတြ
ႀကြႀကတာ၊ဂရိတ္ဘက္ကိုႀကြတဲ့သာသနာျပဳအဖဲြ႔ရဲ႔သာသနာျပဳအဖဲြ႔မေထရ္ဟာေယာနကဓမၼရကၡိတ
မေထရ္နဲ႔သံဃာေတာ္သုံးဆယ္တုိ႔ကအဘိဓမၼာကိုေဟာ၊ဟုိဘက္ကအရစၥတုိတယ္၊တုိ႔ပေလတိုတုိ႔
ကလဲသူတို႕အယူအဆေတြ( ဖီလုိဆိုဖီ)ေတြကုိေဟာေနာက္မိလႅိဒမင္းလဲေပၚလာေရာ၊မိလႅိဒမင္းက
ဖီေလာ္ေဆာ္ဖီလဲနားေထာင္၊ဗုဒၶအဘိဓမၼာနဲနားေထာင္ျပိးဇေ၀ဇ၀ါေတြျဖစ္ျပိး၊သူရွတ္ေထြးလာ
ေတာ့၊မိလၻိဒမင္းကအလက္ဇႏၵယားျမိဳ႔ကေနျပိး၊အႏၵိယျပည္အေရွ႔ဘက္ကပန္ခ်ပ္ျပည္နယ္ကိုေရာက္
လာတယ္၊အဲဒီပန္ဂ်ပ္ျပည္ကိုေရွးတုန္းကမဓတိ္ုင္းလုိ႔ေခၚပါတယ္၊ပန္ဂ်ပ္ဆိုတာကေတာ့၊ပန္စအာ
ပကလာတယ္၊ပန္စ၊ပန္က်(ပဥၥ)ေပါ့ေလအာပဆိုတာျမစ္ဘဲျမစ္ငါးစင္းရွိတဲ့အရပ္၊အိႏၵဳျမစ္ႀကိးကိုဗဟုိ
ထားျပိးေတာ့။ဂဂါၤျမစ္၊ဒုတၳ၀ီျမစ္၊သာလာ၀တီျဖစ္တို႔စႏၵဘာဂါဂီ၊သရစြပ္ျမစ္တို႔အဲဒီျမစ္ငါးစင္းရွိတဲ့
ဒီအရပ္ကိုပန္စာပအဲဒါကုလားသံနဲဖတ္ေတာ့ပန္ဂ်ပ္လုိ႔ဖတ္တာ၊အဲဒီအရပ္ကလူေတြကိုျမန္မာေတြ
ကပန္ဂ်ာဘီလုိေခၚတာ၊အဲဒီလူေတြရဲ႔ပုံကိုႀကည့္မ်က္လုံးမ်က္ခြံကအစ၊အိႏၵိယကုလားေတြနဲ႕သိပ္မတူဘူး။
ဂရိလူမ်ိဳးေတြရဲ႔အသြင္အျပင္မ်ိဳးဘဲ၊အရပ္အေမာင္းလဲေကာင္းတယ္၊အသားအေရလဲျဖူျဖူေဖြး
ေဖြးရွိတယ္၊အဲဒီေနရာဟာေရွးတုန္းကမိလိႅဒမင္းႀကီးနန္းစိုက္တဲ့တိုင္းဘဲ၊မိလိႅနမင္းႀကီးပန္ဂ်ပ္ကိုေ
ရာက္ေတာ့၊ဗုဒၶသာသာနာစည္းကားတုန္းဘဲ၊အဲဒီမွာမိလိႅဒမင္းႀကိီးကေတြ႔သမ်ဘုန္းႀကိးကို၊ပေလတို
တို႔အရစၥတိုတယ္တိုရဲ႔ဖီလုိဆိုဖီနဲ႔၊ဗုဒၶ၀ါဒရွင္တဲ့ေမးခြန္းေတြကိုသူေရွာက္ေရွာက္ေမးတာ၊အဲဒီေတာ့
သူအေမးခံရတဲ့ဘုန္းႀကီးေတြက၊အေနာက္ဘက္ကအရစၥတိုတို႔မေလတို၊တို႔ရဲ႔ဖိလုိဆိုဖီေတြကိုမ
တတ္ဘူးနားမလည္ဘူး၊ဒီေတာ့မိလိႏၵမင္းႀကိးေမးတာေတြက္ိုမေျဖနိုင္ႀကဘူး၊ဒီေတာ့မိလိႅဒမင္းႀကိး
ကဘုန္းႀကီးေတြကိုအထင္ေသးျပိးရွုတ္ခ်တယ္ကဲ့ရဲတယ္၊မိလိႅဒမင္းႀကီးကပညာလြန္ကဲျပိးသဒၵါနဲေန
တဲ့အတြက္သံဃာေတြကိုကဲ့ရဲ႔တယ္၊အဲဒီမွာတင္ဘုန္းႀကီးေတြက၊မိလိႏၵးမင္းႀကီးဆုိရင္ေ၀းေ၀းက
ေရွာင္ႀကတယ္၊ဆြမ္းစားပင့္လဲမသြားေတာ့ဘူး၊သံဃာေတြအကုန္လုံးထြက္ေျပးျပိဟိမ၀ႏၱာမွာသြား
ပုန္ေနႀကတယ္၊အဲဒိအခ်ိန္မွာသံဃာေတာ္ေတြဆိတ္သုဥ္းလာတယ္၊ေနာက္ေတာ့နာဂေသနမေထရ္
ေပၚလာေတာ့မွမိလိႏၵမင္းႀကီးဟာ၊နာဂေသနမေထရ္ရဲ႔ေျခဖ၀ါးေတာ္ေအာက္မွာေျခသုပ္ပဆိုးေျမ
၀ယ္က်ိဳးသိုဆိုျပိးျပားျပား၀ပ္သြားတယ္၊ရွင္နာဂသိမ္လဲအာေသာကရာမေက်ာင္းမွာသင္တာဘဲ၊
          အဲဒီမွာသာသနာျပဳအဖဲြ ႔(  )ဆုိတာက၊သာသနာျပဳပဂၢိဳလ္ေတြ၊
ေရာနကတိုင္းဆိုတဲ့ဂရိတုိ႔အာဖဂန္နစၥန္။တူရကီ၊အီရန္၊အီရတ္ဆိုတဲ့ေနရာေတြကုိႀကြတယ္။
ဂႏၶာရတိုင္း၊စိန္႔တို္င္းဆုိတာကေတာ့၊တိဘက္၊တရုပ္ျပည္ကိုႀကြတယ္၊
ေရွးတုန္းက၀ဂၤတို္င္းလုိ႔ေခၚတဲ့သု၀ဏၰဘုံမိတိုင္း၊အေရွ့ေတာင္အာရွ၊ျမန္မာ၊ထိုင္း၊ကေမၻာဒီယား၊
မေလးရွား၊အင္ဒုိနီးရွားဆုိတဲ့ေနရာေတြေရာက္တယ္။
သီရိလကၤာနို္င္ငံကိုေတာ့-အာေသာကမင္းႀကီးရဲ႔သားနဲ႔သမီးမဟိႏၵနဲ႔ နႏၵမိတၱာ တုိ႔ကိုရဟန္းခံေစ
Page 07
အရဟတၱဖုိေပါက္ေစျပိးေတာ့မွသီရလကၤာကိုသာသနာျပဳေစလွြတ္ခဲ့တာ၊သီဟိုမွာဒီမေထရ္နွစ္ပါး
ကိုအေႀကာင္းျပဳျပိးဒုိ႔သာသနာရခဲ့တာဆိုျပိး၊မဟိႏၵေန႔ - နႏၵမိတၱာေန႔ဆိုျပိးက်င္းပေနေလ့ရွိတယ္၊
          တို႕အေရွ႔ေတာင္အာရွဘက္ကိုႀကြျပိးသာသနာျပဳခဲ့ႀကတဲ့၊ရွင္ေသာဏေန႔ရွင္ဥတၱရေန႔ဆုိျပိး
ဒီမေထရ္နွစ္ပါးရဲ႔ေက်းဇူးတရားကိုသိျပိးထုတ္ေဖၚတာမရွိဘူး၊မေတြ႔ခဲ့ဘူး၊
          သာသနာ့ေက်းဇူးရွင္နွစ္ပါးကိုဂုဏ္ျပဳတဲ့အေနနဲ႔ရွင္ေသာဏေန႔ရွင္ဥတၱရေန႔ဆိုတာ
ျမန္မာနိုင္ငံမွာမရွိေသးဘူး၊ဒီအရွင္နွစ္ပါးရဲ႔ေက်ာက္ရုပ္ႀကိးေတြ၊ေႀကးရုပ္ႀကိီးေတြဆိုတာလဲမရွိ
ေသးဘူး၊လုပ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့အလြန္ေကာင္းေပါ့၊ဘုန္းႀကီးကေတာ့စီစဥ္ထားတယ္၊
ဗုဒၶတကၠသို္လ္ႀကိးျပီးျပည့္စုံလိုေအာင္ျမင္သြားရင္ေတာ့၊ဒီမေထရ္ႀကိးနွစ္ပါးရဲ႔ေက်ာက္ရုပ္မ်ားကို
ခန္႔ခန္႔ထည္ထည္၊ထုလုပ္ျပီးေတာ့ထားမယ္လုိ႔စိတ္ကူးတယ္၊
          ဘာျဖစ္လု႔ိလဲဆုိေတာ့ဒီနိုင္ငံကိုသာသနာစျပိးျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေပးသြားတာဒီမေထနွစ္ပါးက
စေပးသြားတာ၊ဒါေႀကာင့္ဒီဗုဒၶတကၠသို္လ္ႀကိးတည္ေဆာက္ျခင္းရဲ႔အဓိကရည္ရြယ္ခ်က္က၊အျမတ္
ဆုံးအလွဴျဖစ္တဲ့ဓမၼအလွဴကိုေပးလွဴဘူိ႔တဲ့
          ရွင္ေသာဏ၊ရွင္ဥတၱရတို႔လုိ၊ရွင္နာဂသိမ္တုိ႔လုိ႔၊နိေဃာဓသာမေဏတိုလုိ႔၊ မဟိႏၵနဲ႔ နႏၵမိတၱာ
တုိ႔လုိ႔ထူးခ်ြန္ေျပာင္ေျမာက္တဲ့သာသနာ့အာဇာနည္ေတြေမြးထုတ္ဘုိ႔၊အတြက္ဒီကမၻာဗုဒၶတကၠသိုလ္
ႀကိးတည္ေထာင္ျခင္းရဲ႔ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖစ္ပါတယ္၊ကမၻာမွာအျမတ္ဆုံးအလွဴေပးလွဴႀကဘုိ႔ရာအတြက္
ဒီကေန႔ဓမၼဒါနတရားအလွဴကုိေပးလွဴျခင္းျဖစ္ပါသည္။
          သဗၺဒါန-ဓမၼဒါနဇိနာတိ
အလုံးစုံေသာဒါနအေပါင္းတုိ႔တြင္ဓမၼဒါနသည္အျမတ္ဆုံးပါေပတည္း
စတၱဳထအပိုင္း(နိဂုံးအပိုင္းဆက္လက္တင္ျပပါမည္ )
ေမာင္သုည
24-April -2014