နတ္ေတာ္လ
ရွစ္ခြင္ကို ျမဴဆင္းလို႕၊ ေငြႏွင္းတဲ့ႏုစို
ဂမုန္းသဇင္တို႕၊ စံုခြင္မွာ ေလခ်ိဳ ညင္းက
သုတ္သြင္းဘယ္ညာ ႏွံ႕၊ သင္းပ်ံ႕ပ်ံ႕ခ်ိဳ
ယုဂႏၶိဳရ္ ေတာင္မိုထိပ္ဖ်ား
ေရႊလစႏၵီႏွင့္ ၊ မိဂသီေရာင္ ျခည္ဖ်န္းတယ္
ျမန္းတူၾကြသြား။
(ဖိုးသူေတာ္ ဦးမင္း)
နတ္ေတာ္လ
ေငြနွင္းငယ္တဲ့မွဳံေ၀ေ၀
ပ်ံ႔ေမွြခုိင္သဇင္နွင့္
ဂမုန္းအင္ပန္ေတာ္ဦးႀကတယ္
ထူးတဲ့လေပ
မိဂသီ ပုဏၰာလင္းပါလုိ႔
ေရွြဟၤသာတာရာေငြလုိ
ျဖာျဖာေ၀လ်က္စံကြန္႔ျမဴး
ပဏၰာတင္
ပိႏၷဲမဟာရွင္၏
ခါသဘင္ေပ်ာ္ရွြင္ပြဲမွာလ
ေဖၚကဲြသူမႀကည္သာဘုိ႔
ရထည္လွြာျခံဳလုိ႔ေကြးရတယ္
ေအးတဲ့လထူး
နတ္ေတာ္လသည္ ျမန္မာလမ်ားတြင္ န၀မ ေျမာက္လျဖစ္ၿပီး မုိးအေနွာင္းေဆာင္းအ
ကူးကာလျဖစ္သည္ ၊ ရာသီဥတုသာယာေသလျဖစ္သျဖင့္ ျမန္မာတုိ႔၏ရုိးရာပဲြလမ္းသဘင္မ်ား
ဇာတ္ပဲြ နတ္ပဲြမ်ားအလြန္စည္းကားလျဖစ္သည္၊အဂၤလိပ္ျပကၡဒိန္တြင္ နိုဳ၀င္ဘာ ၊ဒီဇင္ဘာလ
တြင္ က်ေရာက္တတ္ပါသည္၊
ရာသီအားျဖင့္ဓနဳရာသီ ၊ စန္းယွဥ္ေသာနကၡမွာမိဂသီနကၡျဖစ္ပါသည္၊ ရာသီအရုပ္မွာ
ျမင္းေျခ နွင့္လူကို္ယ္ေလးသမားျမွားပစ္ေနပုံျဖစ္သည္၊ရာသီပန္းမ်ားမွာသဇင္ပန္းနွင့္ ဂမုန္းပန္း
တုိ႔ျဖစ္သည္ ၊
နတ္ေတာ္လဟူေသာေ၀ါဟရတြင္ ” နတ္ ” ဟူသည္္နာတပုဒ္မွဆင္းသက္လာေသာ
ပါဠိသက္ေ၀ါဟာရျဖစ္ျပီး၊အဓိပါယ္မွာကိုးကြယ္ရာဟုဆိုလုိသည္၊ ” ေတာ္ ” ဟူေသာစကားမွာ
ေပါရာဏစကားျဖစ္ျပီး အရွင္သခင္ ၊ ႀကီးကဲသူ ၊ျမင့္ျမတ္သူဟုအဓိပါယ္ရသည္၊ ျမန္မာစာေပ
တြင္ ရတနာသုံးပါးနွင့္ေသာ္လည္းေကာင္း မင္း မိဖုရား နွင့္ပတ္သက္၍ေသာ္လည္းေကာင္း ၊
သုံးစဲြေသာအခါ ” ေတာ္ ” ကိုသုံးစဲြေလ့ရွိသည္၊နတ္ေတာ္လဟူသည္အရွင္နတ္မင္းမ်ားကိုပူ
ေဇာ္ပသေသာလျဖစ္ခဲ့သည္၊မဟာဂီရိနတ္ေမာင္နွမကိုပူေဇာ္ေသာပဲြမ်ားေရွးအခါကျပဳလုပ္ခဲ့
ႀကသည္၊ထုိ႔ေႀကာင့္ ေရွးအခါက နတ္ေတာ္လ၏ ရာသီပဲြမွာ နတ္ပူေဇာ္ပဲြျဖစ္ၿပီး ျမန္မာ
သကၠရာဇ္ ၁၂၄၇ (၁၈၈၅) ခုႏွစ္တြင္ ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့သည္. . . ထိုအခ်ိန္မွစ၍နတ္ေတာ္လ
တြင္ နတ္မ်ားကိုပူေဇာ္သည့္ရာသီပဲြေတာ္ ဆိတ္သုဥ္းေနခဲ့သည္မွာ ၁၃၀၅ ခုနွစ္တို္င္ေအာင္
ျဖစ္သည္.၁၃၀၆ ခုႏွစ္သို႕ေရာက္ေသာ အခါ နတ္ေတာ္လအတြက္ရာသီပဲြေတာ္တစ္ခုထူးျခား
စြာ ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္. . ယင္းပဲြေတာ္ကားမ်က္ေမွာက္ေခာတ္ တြင္က်င္းပေနေသာ
စာဆိုေတာ္ပဲြပင္ျဖစ္သည္. . . စာဆိုပဲြေတာ္ဆိုသည္မွာ ဘုရင္ေခာတ္ကတြင္က်ယ္ခဲ့သည့္
ထီးသံုးနန္းသံုးေ၀ါဟာရတစ္ခုျဖစ္သည္
စာဆိုေတာ္ပဲြ မျဖစ္ထြန္းမီ ျမန္မာစာေပႏွင့္ ပတ္သက္၍ အထိမ္းအမွတ္ေန႔တေန႔ရွိသည္၊
ကုန္းေဘာင္ေခတ္ေနာက္ပိုင္းတြင္အလြန္ထင္ရွားသည့္စာဆိုေတာ္ႀကီး ဦးပုည ကိုခ်ီးက်ဴးသည္႔
ဦးပုည ေန႕ ပင္ျဖစ္သည္. . . စာဆုိေတာ္ေန႔ပဲြေတာ္သည္ ဦးပုညေန႔နွင့္ဆက္စပ္ျဖစ္ေပၚလာသ
ဦးပုညေန႕ကို ျမစ္ဖ်ားခံသည္ ဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္. ပထမအၾကိမ္ စာဆိုေတာ္ပဲြကို ၁၉၄၄ ခုနွစ္
တြင္စတင္က်င္းပခဲ့သည္. . ၁၃၀၆ ခု နတ္ေတာ္လဆန္း ၁ ရက္ေန႔ကုိ စာဆိုေတာ္ေန႔အျဖစ္
သတ္မွတ္ခဲ့သည္ ၊
စာေပသည္အနုပညာအားလုံး၏ကိန္း၀ပ္ရာျဖစ္သည္သာမက၊ယဥ္ေက်းမွဳ၏အသက္
ေသြးခဲျဖစ္သည္၊အလိမ္မာစာမွာရွိဆိုသည့္စကားအတို္င္းအသိပညာဥာဏ္ပညာထြန္းကားေရး
ဘ၀တိုးတက္ေရးတို႔အတြက္၊အဓိကက်သည္၊စာေပနွင့္လူမ်ိဳးသည္ခြဲျခား၍မရနုိင္စာေပေပ်ာက္
လ်ွင္လူမ်ိဳးလည္းေပ်ာက္ေပမည္၊ထုိ႔ေႀကာင့္ေရွးေရွးေသာက်မ္းျပဳဆရာအေက်ာ္အေမာ္မ်ား ၊
ရဟန္းပညာရွိ၊လူပညာရွိမ်ားကယဥ္ေက်းမွဳအေမြအနွစ္မ်ားကိုေရးသား၍ျမန္မာ့စာေပနွင့္ယဥ္
ေက်းမွဳအေမြအနွစ္မ်ားကိုျမဳပ္နွံေပးခဲ့ႀကကုန္ေသာ---------
” သူတည္းတေယာက္ေကာင္းဘုိ႔ေရာက္မူ ” အစခီ်အမ်က္ေျဖလကၤကုိေရးသားခဲ့
ေသာ ပုဂံစာဆိုေတာ္ႀကီး အႏၱသူရိယအမတ္ႀကီးမွအစခ်ိီ၍ ------
ပုဂံ ပင္းယ ေတာင္ငူ အင္း၀ ကုန္းေဘာင္ ေခာတ္အဆက္ဆက္တို႔တြင္ထင္ရွားခဲ့ေသာ
အခ်စ္ေရး၊အိမ္ေထာင္ေရး၊စီးပြါးေရး၊ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရး၊ပညာေရး၊အုပ္ခ်ုဳပ္ေရး၊
သာသနာေရး၊စသည္တုိ႔ကိုအခ်က္က်က်လမ္းညွြန္ျပသခဲ့ေသာေလာကနိတိက်မ္းမ်ား၊ကုိေရး
သားခဲ့သည့္ပင္းယေခတ္တြင္ထင္းရွားေက်ာ္ႀကားခဲ့ေသာစတုရၤဂဗလအမတ္ႀကီး---
ဟတၱိပါလာပ်ိဳ႔၊ စတၱဳဓမၼသာရပ်ိဳ႔၊ကုိးခန္းပ်ိဳ႔၊ကဗ်ာ၊လကၤကာ၊ေမာ္ကြန္း၊ရတုနွင့္ဆုံးမစာမ်ားကို
ဂုဏ္ယူ၀မ္းေျမာက္ဘြယ္ေရးဘဲြ႔ခဲ့သည့္ အင္း၀ေခတ္စာဆိုေတာ္မ်ားျဖစ္ႀကသည့္ေပေလးပင္
ရွင္ေလးပါးတြင္အပါအ၀င္ရွင္မဟာရဌသာရ နွင့္ ရွင္ဟာသီလ၀ံသ တုိ႔အား၄င္း ---
ေတာင္ငူ ေခာတ္စာဆိုေတာ္ နတ္ရွင္ေနာင္ လွိဳင္ထိပ္ေခါင္တင္ ၊ရေ၀ရွင္ေထြး
န၀ေဒး ၊ ျမ၀တီမင္းႀကီးဦးစ ။ ၀န္ႀကီးပေဒသရာဇာ ။ လက္၀ဲသုႏၵရအမတ္ႀကီး
ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားသီလခံယူေဆာက္တည္ရာတြင္ရြတ္ဆိုလ်က္ရွိေသာ ”အဟံဘေႏၱ ”
အစခ်ီသီလေတာင္းစာခ်ိဳးကိုေရးသားေပးခဲ့ေတာ္မူခဲ့သည့္ - ေတာင္ဖီလာဆရာေတာ္
ပါဠိ နိႆယ ၊ စကာေျပ ၊ ကဗ်ာ ၊ သတ္ပုံက်မ္းအမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ကိုေရးသားေတာ္မူခဲ့သည့္
( ဗုဓ္ အစ ၊ ဗုဓ္အလယ္ ၊ ဗုဓ္အဆုံး ) ဟုေခၚစမွတ္ျပဳေလာက္ေအာင္ စာေပတြင္အေတာ္ဆုံး
အတက္ဆုံး အသိဆုံးဟု ေက်ာ္ႀကားခဲ့သည္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္စာဆုိေတာ္ႀကီး ဆရာေတာ္
ဦးဗုဓ္
ကုန္းေဘာင္ေခာတ္စာဆိုေတာ္မ်ားျဖစ္ႀကေသာ ဦးပုည ၊ဦးႀကီး ၊ ဦးေႀကာ့ ။မယ္ေခြ
ဖုိးသူတာ္ဦးမင္း လူဦးမင္း ၊စသည္မ်ား
ခေလးလူႀကိီး ၊ေယာက်္ားမိန္းမ ရဟန္းရွင္လူတို႔၏နွဳတ္ဇ်ားတြင္အလြတ္ရေနေစသည့္
လြယ္သူေသာကဗ်ာကေလးမ်ားျဖင့္ သီကုးစပ္ဆိုထာေသာ သိဂၤါေလာ၀ါဒ ဆုံးမစာမ်ားကိုေရး
သားေတာ္မူခဲ့သည့္ သဂၤဇာဆရာေတာ္
ပိဋကတ္စာေပက်မ္းဂန္မ်ားကို ဘာသာမ်ိဳးစုံကုိပါရရူေျမာက္ေအာင္တက္ေျမာက္ျပီး
အေရး အေဟာ အက်င့္ ဘတ္စုံထူးခ်ြန္၍ က်မ္းစာေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ ဘုရားရွစ္ခုိး ၁၁ မ်ိဳး ၊
ေမာင္းေထာင္းေတး ၊ အံေတာ္သီခ်င္း ၊ ေဒြးခ်ိဳး ၊ ေလးခ်ိဳး ၊ေတးထပ္ ၊ ရတုသံခ်ိဳ ၊ ဘုန္းႀကီးပ်ံ
ငုိခ်င္းမွအစ ၊ ကဗ်ာမ်ိဳးစုံ ၊ နကၡက်မ္း ၊ ေဆးက်မ္း ၊ အဂၢရက်မ္းမ်ားနွင့္ စာေပ၀ါဒနာပါသူတို္င္း
လက္ကိုင္ထားရသည့္ မဟာသုတကာရီ ၊ မဃေဒ၀လကၤာတို႔ကိုေရးသားျပဳစုေတာ္မူခဲ့သည္
ကုိလုိနီေခာတ္စာဆို မန္လည္ဆရာေတာ္ - ဒီပနီက်မ္းစာအမ်ိုးမ်ိဳး ၊ ေမတၱာစာအမ်ိဳးမ်ိုး၊ဆုံးမ
စာအမ်ုိဳးမ်ိဳး ၊တုိ႔ကိုေရးသားျပဳစုခဲ့ေသာ လယ္တီဆရာေတာ္ -
အနာဂတ္သာသနာေရး ၊ ဘာသာေသြး ၊ ရတနာ့ဂုဏ္ရည္ ၊ ကုိယ္က်င့္အဘိဓမၼာ ၊
စသည့္က်မ္းစာအမိ်ဳးမ်ိဳးတုိ႔ကုိေရးသားခဲ့ျပီး ။ ဘာသာ ၊ သာသနာ ကိုအေျခခံမွစ၍ျမင့္တင္ေပး
ခဲ့ေသာ မဟာဂႏၶာရုံဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိ၀ံသ ၊ တိပိဋကဓရ ဆရာေတာ္
ဦး၀ိစိတၱသာရာဘိ၀ံသ မွ သည္ ေခာတ္စမ္းျမန္မာစာေပကိုစတင္ခဲ့ေသာ သိပၸံေမာင္၀ ၊ ဆရာ
ေဇာ္ဂ်ီ ၊ မင္းသု၀ဏ္ ၊ ၂၀ ရာစု စာေရးဆရာမ်ား အားလုံးကုိ ျမန္မာမွဳ ျမန္မာ့အေမြအနွစ္
မ်ားကိုရင္းနွီးျမဳပ္နွံေပးႀကသူမ်ားအျဖစ္သဇင္သင္း၍နွင္းေတြေ၀ေသာစာဆုိေတာ္နတ္ေတာ္လ
တြင္ဂုဏ္ျပဳမွတ္တမ္းတင္ရင္းနွင့္ ကဗ်ာဆရာ ထီယု ၏ ကဗ်ာ ေလးျဖင့္နိဂုံခ်ဳပ္လုိက္ပါသည္
ပန္းလွသဇင္ ျပည္တခြင္၌
ေ၀လြင္ျပည့္သိပ္ အလွဖိတ္၍
ေဆာင္းရိပ္စံျမန္း သင္းထုံလြမ္းသည္
လန္ဆန္းပါသည့္ နတ္ေတာ္လ
ဤသည္ခ်ိန္ခါ ဒို႔ျပည္မွာကြယ္
စဥ္လာက်င္းပ စာဆုိလဟု
စကားရည္ပဲြ ၊ က်ပမ္းပဲြနွင့္
ျပိဳင္ပဲြစာေပ ၊ က်င္းပေလ၏
ေရွးကစာဆုိ ထူးႀကည္ညုိ၍
စာဆုိသီရာ ေတးကဗ်ာကို
ေရြးကာသီဆိုႀကပါ၏
စာေပေရးရာစုံလင္စြာပင္
ေဟာကာေျပာႀက ေဆြးေႏြးႀကနွင့္
သုတေထြေထြရပါ၏
သက္ႀကီးစာဆိုဂုဏ္ျပဳႀကိဳလ်က္
စာဆိုေန႔မွာသိုက္ျမိ်ဳက္စြာပင္
က်န္းမာေစေႀကာင္းဆုမြန္ေတာင္းကာ
စုေပါင္းကန္ေတာ့ႀကပါ၏
စာေပဆု၀င္ ကေလာင္ရွင္ကို
ဂုဏ္တင္ထြန္းလင္း ခ်ီးျမွင့္ျခင္းျဖင့္
ဆုနွင္းသဘင္က်င္းပပါ၏
ေႀသာ္ --- ျပည္လူထုအက်ိဳးျပဳသည္႔
ေရွးရွဳစာေပအေထြေထြကို -ေခာတ္ေတြဆက္ဆက္ေရးသားလ်က္ျဖင့္
ထမ္းရြက္စဥ္လာ - ထိန္းသိမ္းလာေသာ ရွင္လူမ်ားကို
စာဆုိေတာ္ေန႔ ရက္ျမတ္ေန႔၀ယ္
ဦးညွြတ္ေကာ္ေရာ္ ကန္ေတာ့ပါသည္
ျမန္မာ နွင့္ စာေပအဒြန္႔ရွည္ေစေသာ္
ေမာင္သုည
မွီျငမ္းေသာေဆာင္းပါးမ်ား
ေမာင္ထင္ ၁၂ လရာသီေဆာင္းပါးမ်ား
ေဒၚခင္မ်ိဳးခ်စ္ ၁၂ လရာသီေဆာင္းပါးမ်ား
တင္ထြဋ္ ( အစိုးရတုိင္းရင္းေဆး ) သဇင္နွင္းစုိ လစာဆို
No comments:
Post a Comment