ေလာကဓမၼဂ်ာနယ္
|
နေမာ တႆ
ဘဂ၀ေတာ အရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ
ေဆာင္းပါးအမွတ္ ( ၁ )
၀ိပႆနာတရားအားထုတ္ရန္ႀကိဳတင္သိထားသင့္ေသာအခ်က္အလက္မ်ား
၁ - သမုတိသစၥာ နွင့္ ပရမတၳသစၥာတရား
၂ - ရုပ္ နွင့္ နမ္ ( ၀ါ )
ခႏၶာ ၅ ပါး
၃ - ဒိ႒ိအယူ - မွားယြင္းေသာအယူ
၄ - အေႀကာင္းနွင့္အက်ိဳးဆက္စပ္မွဳသေဘာတရားမ်ား
( ပဋိိစၥသမုပၸါဒ္တရား)
၅ - အျဖစ္နွင့္အပ်က္တရား (
ျဖစ္ပ်က္သေဘာ ) တရား
၀ိပႆနာတရားအားထုတ္ရန္ႀကိဳတင္သိထားသင့္ေသာအခ်က္မ်ားအနက္
အမွတ္ (၃)
အထိရွင္းလင္းျပီးခ့ဲပါျပိ
၄ -
အေႀကာင္းနွင့္အက်ိဳးဆက္စပ္မွဳသေဘာတရားမ်ား ( ပဋိိစၥသမုပၸါဒ္တရား)အေႀကာင္း
ဆက္လက္ရွင္းလင္းပါမည္
- အေႀကာင္းနွင့္အက်ိဳးဆက္စပ္မွဳသေဘာတရားမ်ား ( ပဋိိစၥသမုပၸါဒ္တရား)
ပဋိိစၥသမုပၸါဒ္
၏ အဓိပၸါယ္မွာ
ပဋိိစၥ
= အေႀကာင္းအက်ိဳးကိုခဲြ၍
သမုပၸါဒ္
= ေကာင္းစြာအက်ိဳးျဖစ္ျခင္း
အေႀကာင္းကိုအစဲြျပဳ၍ေကာင္းစြားအက်ိဳးျဖစ္ထြန္းျခင္း
ဟုအဓိပၸါယ္ရပါသည္။
ေလာကတြင္မည္သည့္အရာမွအေႀကာင္းမရွိဘဲအက်ိဳးတရားျဖစ္ေပၚျခင္းမရွိပါ။ျပဳလုပ္မွဳတစ္ခုခု
ေႀကာင့္အက်ိဳးတရားတစ္ခုခုျဖစ္ေပၚလာျခင္းျဖစ္ပါသည္။
လက္၀ါးနွစ္ဖက္ကိုျပင္းစြားရုိက္လွ်င္အသံက်ယ္က်ယ္ေပၚထြက္လာမည္၊လက္၀ါးနွစ္ဖက္ကိုေျဖး
ေျဖးရုိက္လွ်အသံတိုးတုိးထြက္ေပၚလာမည္၊
ေလာက၏ဓမၼနိယာမသေဘာတရားမ်ားပင္ျဖစ္ပါသည္။
ကာယကံ
ကိုယ္ျဖင့္၄င္း
၀စီကံ
နွဳတ္ျဖင္္၄င္း
မေနာကံ
စိတ္ျဖင့္၄င္း - အေႀကာင္းတစ္ရာတစ္ခုခုကိုျပဳလုပ္၊ေျပာဆုိ၊ႀကံစည္ႀကည့္ပါ၊
ေကာင္းေသာျပဳလုပ္၊ေျပာဆို၊ႀကံစည္မွဳဳသည္-ေကာင္းေသာအက်ိဳးတရားရရွိမည္။
မေကာင္းေသာျပဳလုပ္၊ေျပာဆို၊ႀကံစည္မွဳသည္မေကာင္းေသာအက်ိဳးတရားရရွိေပမည္။
ဤသေဘာတရားကိုယုံႀကည္လက္ခံမည္ဆိုလွ်င္ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္၏အေျခခံယုံႀကည္
ျဖစ္သည္၊ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္၏အေျခခံယုံႀကည္ခ်က္သည္။
ေကာင္းတာလုပ္လွ်င္ေကာင္းက်ိးေပးမည္
မေကာင္းတာလုပ္လ်ွင္မေကာင္းက်ိဳးေပးမည္။
ကံနွင့္ကံ၏အက်ိဳးကိုယုံႀကည္ျခင္းျဖစ္သည္၊
(ဤကိစၥနွင့္ပတ္သက္၍အက်ယ္တ၀င့္နားလည္သေဘာေပါက္ရန္ထူးလုိအပ္ေပမည္)
တစ္ခ်ိဳ႔
ကေကာင္းတာလုပ္လဲအလကားပါဘဲကြာ။ျဖစ္ခ်င္မွျဖစ္လာတာပါ
မေကာင္းတာလုပ္ျပီးခ်မ္းသာေနတဲ့လူေတြအမ်ားႀကီးဘဲဟုဆုိခ်င္ဆိုႀကေပမည္။
တစ္ခ်ိဳ႔ႀကေတာ့လဲကံသာလ်ွင္အမိကံသာလ်ွင္အဖ၊လူသြားရာအရိပ္ေနာက္ကလုိက္ေနသလုိ၊
ႏြားသြားရာလွည္းဘီးလုိက္ေနသလုိ၊မိမိျပဳလုပ္ထားေသာကံသည္၊မိမိေနာက္သိုအျမဲလုိက္ေနသည္။
ဟုယုံႀကည္ေနႀကျပန္သည္၊(ဒီလုိယူမယ္ဆိုရင္ကံကိုဘယ္ေတာ့မွပ်က္ဘူးခုိင္တယ္ျမဲတယ္ဆိုတဲ့
တႆတဒိ႒ိျဖစ္ေနပါသည္)အလြန္ေလးနက္ပါသည္၊
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တစ္ေယာက္၏အေျခခံယုံႀကည္ခ်က္သည္ကံနွင့္ကံ၏အက်ိဳူးကိုယုံႀကည္ျခင္းဆိုတာ
မွန္ပါတယ္၊(ကမၼႆကတသမၼာဒိ႒ိ)ပထမဆုံးရရွိထားရမည့္ဥာဏ္သာလ်ွင္ျဖစ္ပါသည္၊ဥာဏ္အထက္
တန္းေရာက္ေအာင္ေတာ့သည့္ထက္တိုးျပိးသိမွလက္ခံနိုင္မွဗုဒၶဘာသာအစစ္ျဖစ္ပါမည္။
ယခုေဆာင္းပါးတြင္ အေႀကာင္းနွင့္အက်ိဳးဆက္စပ္မွဳသေဘာတရားမ်ား
( ပဋိိစၥသမုပၸါဒ္တရား)ကိုဦးစားေပးရွင္းလင္းတင္ျပမည္ျဖစ္ေသာေႀကာင့္ကံနွင့္ပတ္သက္၍အေႀကာင္း
အက်ိဳးဆက္စပ္ပုံကုိမနည္းမွ်ေလာက္သာရွင္းလင္းတင္ျပပါမည္၊ေနာက္ေဆာင္းပါးမ်ားတြင္
ကံနွင့္ပတ္သက္၍သီးျခားတင္ျပပါမည္။
ကမၼႆကတသမၼာဒိ႒ိ ( ကံ နွင့္ ကံ၏အက်ိဳးေပးပုံကိုမွန္ကန္စြာဘယ္လုိနားလည္ရမည္နည္း၊)
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္သေဘာနဲ႔ေျပာရင္
အ၀ိဇၨာပစၥယာ သခၤါရာ လုိ႔ပါရွိပါတယ္၊
အေႀကာင္းအက်ိဳးအေကာင္းအဆိုးမသိဘဲျပဳလုပ္ျခင္း(သခၤါရ)
လုိ႔ဆိုလုိပါတယ္၊
တနည္းအားျဖင့္မသိလုိ႔လုပ္ေတာ့
- ကုသိုလ္တရားကုိလဲလုပ္မိမည္၊အကုသိုလ္တရားကိုလဲလုပ္
မိမည္
ျပဳလုပ္ျခင္းကို ကံဟုဆုိသလုိ - ေစတနာကိုကံလို႔လည္းေခၚပါတယ္။
တဖန္ “ေစတနာဟံဘိကၡေ၀
ကမၼံ ၀ဒါမိ”
လုိ႔ ဘုရားရွင္က ေဟာၾကားခဲ့ပါတယ္။ အဓိပၸါယ္ က
ဘိကၡေ၀ - ခ်စ္သား၊ ခ်စ္သမီးတုိ႔၊ ေစတနာ - “ေစ့ေဆာ္တဲ့သေဘာတရား” ဆုိတဲ့ တရားကို၊ အဟံ - ငါသည္၊ ကမၼံ - ျပဳလုပ္ျခင္းဟူ၍၊ ၀ဒါမိ -
ဆုိတယ္လုိ႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။
သခၤါ(ျပဳလုပ္ျခင္း)တို႔တြင္ျပဳလုပ္ရန္ေစ့ေဆာ္ေပးေသာလွဳံေဆာ္ေပးေသာေစတနာေပၚတြင္မူတည္
သခၤါ(ျပဳလုပ္ျခင္း)တို႔တြင္ျပဳလုပ္ရန္ေစ့ေဆာ္ေပးေသာလွဳံေဆာ္ေပးေသာေစတနာေပၚတြင္မူတည္
၍ကံသတၱိအက်ိဳးေပးပုံကြာျခားသြားပါတယ္၊
မိမိျပဳလုပ္လုိက္ေသာကံ၏အက်ိဳးေပးပုံကိုေလ့လာႀကည့္ႀကပါစို႔
ကံသည္ျပဳျပိးသည္နွင့္ခ်ဳပ္သြားသည္၊ခို္င္ျမဲတည္တန္႔ေနသည္မဟုတ္အက်ိဳးေပးရန္ေနာက္ကလုိက္
ေစာင့္ေနသည္မဟုတ္ပါ၊ျပဳလုိက္ေသာကံ၏အတိမ္အနက္ေပၚမူတည္၍ကံသတၱိျဖစ္ေပၚလာသည္၊
အေႀကာင္းတို္က္ဆုိင္မွေပၚလာျပိးအက်ိဴးေပးပါသည္။
ဥပမာ -
မခ်စ္စုသရက္သီး၏ခ်ိဳျမိန္ေသာေမြးျပန္႔ေသာအရသာသည္၊အေစ့တြင္ကိန္းေအာင္ပါ၀င္ေန
သကဲ့သုိ႔၊အေစ့တြင္ပါ၀င္ေနေသာအမ်ိဳးသည္၊ေကာင္းေသာေရ၊ေျမ။သဘာ၀၊ေတြ႔ဆုံေသာအခါမွသာ
ရွင္သန္ဖြံ႔ျဖိဳးလာျပိးအေစ့တြင္ပါလာေသာမ်ိဳးသတၱိတို႔သည္ထြက္ေပၚလာရသကဲ့ုျဖစ္ပါသည္
ဥပမာ-က်ေနာ္တို႔
လွိဳဏ္ဂူထဲဝင္ျပီး “ေဟး” လို႔ ေအာ္လိုက္တယ္ ထား။ ေဟး…ေဟး…ေဟး…ေဟး…ေဟး… ေဟး…ေဟး… ဆိုျပီး Harmony
အေနနဲ႔ ကိုယ့္အသံရဲ႕ ေနာက္ကေန ဆက္တိုက္ပဲ့တင္ လိုဏ္သံေပၚသလိုပဲ။ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္မွာလည္း
ဘာပဲလုပ္လုပ္ သူ႔ရဲ႕သတၱိက ကိုယ္ပြား(၇)ခုအေနနဲ႔ ျဖစ္သြားပါည္။ အဲဒါကိုပဲ ေဇာ(၇) ၾကိမ္ျဖစ္တယ္လို႔ ေခၚၾကပါသည္။
ေဇာ
ခုနွစ္ႀကိမ္
ကံတစ္ခုျပဳလုိက္တိုင္းတြင္
ေဇာ ခုနွစ္ႀကိမ္ျဖစ္သည္
ေတာ့ဘူူဆိုလွ်င္ေနာက္ဘယ္ေတာ့မွအက်ိဳးမေပးေတာ့ပါပ်က္ပ်ယ္သြားပါသည္။
(၂ ) သတၱမေဇာ(သို႔မဟုတ္ ) ေနာက္ဆံုးေဇာ...သည္ဒုတိယဘ၀တြင္အက်ိဳးေပးပါသည္
( ၃ ) ဒုတိယေဇာမွဆ႒မေဇာထိ...( အလယ္ေဇာ ၅ ခ်က္) အက်ဳိးေပးပံုကား... တတိယဘ၀မွ စတင္၍ဘ၀သံသရာတေလ်ာက္လုံးနိဗၺာန္ေရာက္သည္တို္င္ေအာင္အက်ိဳးေပးသည္
(၂ ) သတၱမေဇာ(သို႔မဟုတ္ ) ေနာက္ဆံုးေဇာ...သည္ဒုတိယဘ၀တြင္အက်ိဳးေပးပါသည္
( ၃ ) ဒုတိယေဇာမွဆ႒မေဇာထိ...( အလယ္ေဇာ ၅ ခ်က္) အက်ဳိးေပးပံုကား... တတိယဘ၀မွ စတင္၍ဘ၀သံသရာတေလ်ာက္လုံးနိဗၺာန္ေရာက္သည္တို္င္ေအာင္အက်ိဳးေပးသည္
ပိုိမိုသေဘာေပါက္နားလည္နုိင္ရန္အတြက္
မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရာႀကိး ကံနွင့္ပတ္သက္၍ေဟာထားေသာတရားထဲမွ
အနည္းငယ္ကိုေကာက္နွဳတ္တင္ျပလုိက္ပါသည္။
ကံေပၚမွာဒိ႒ိျဖဳတ္ရတာအခက္ဆုံးဘဲလုိ႔မိုးကုတ္ဆရာေတာ္ဘုရားႀကိးကဆိုပါတယ္၊
No comments:
Post a Comment