Saturday 18 February 2012

ေဝဖန္ ပိုင္းျခား နုိင္စြမ္း ရွိတဲ့ ပညာေရး

ပညာေရး နဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ ေနာက္ဆက္တဲြတင္ျပလုိက္ပါတယ္

ယေန့စာသင္ခန္းမ်ားမွာ ဘာျဖစ္လို့ စဉ္းစားေဝဖန္ပိုင္းျခားနည္းမ်ားကို သင္ၾကားေပးဖို့ တြန္းအား ေပးေနၾကပါသလဲ။ အေျဖကေတာ့ ရွင္းပါတယ္။ ကမာ႓လုံးဆိုင္ရာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားဟာ အခ်ိန္နဲ့အမွ် ေျပာင္းလဲေနပါတယ္၊ ထိုေျပာင္းလဲမႈျဖစ္စဉ္မ်ားရဲ့ တိုးတက္မႈ၊ ဆုတ္ယုတ္မႈမ်ားကို မွန္မွန္ကန္ကန္ စဉ္းစားဆံုးျဖတ္ၿပီး ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းနိင္ရန္ လိုအပ္ပါတယ္။ စဉ္းစားေဝဖန္ပိုင္းျခားျခင္းဟာ နယ္ပယ္ မေရြး အသက္အရြယ္မေရြး လိုအပ္ပါတယ္၊
မိမိရဲ့အက်ုိးစီးပြားမွ အမ်ားအက်ုိးစီးပြားကိုလိုလားသူ ေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ားကို အမွန္တကယ္ ေမြးထုတ္္္ေပးလိုလွ်င္ ၎တို့ရဲ့စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ေတြးေခၚမႈမ်ား အားေကာင္းဖို့လိုအပ္ပါတယ္။

ကိုယ္ပတ္ဝန္းက်င္၊ ကိုယ္အဖြဲ့အစည္း၊ ကိုယ္နုိင္ငံရဲ့ဘာသာ၊ သာသနာ၊ ယဉ္ေက်းမႈ ဓေလ့ထံုးစံ မ်ားကို လိုက္နာရန္လိုအပ္ခ်က္မ်ား၊ နုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး ေကာင္းမြန္တိုးတက္ရန္ အခ်က္မ်ား ကို ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ မွန္ကန္တဲ့ စဉ္းစားဆံုးျဖတ္မႈမ်ား လိုအပ္ပါတယ္။

ဒီအတြက္ ကေလးမ်ားကို ငယ္စဉ္ကတည္းက စာသင္ခန္းမ်ားတြင္ ေလ့က်င့္ေပးျခင္းျဖင့္ ၎တို့ရဲ့ ဘဝတသက္တာတြင္ ရင္ဆိုင္ေတြ႕ၾကုံရမည့္ ျပႆနာမ်ား၊ ေရြးခ်ယ္မႈမ်ား၊ အခြင့္အလမ္းမ်ား၊ ၿခိမ္းေျခာက္မႈမ်ားကို အစြဲအလန္း ကင္းရွင္းစြာျဖင့္ စဉ္းစားေျဖရွင္း တတ္လာၿပီး မွန္မွန္ကန္ကန္ ဆံုးျဖတ္တတ္ေသာ စြမ္းရည္မ်ား တိုးတက္လာပါတယ္။ လူမႈျပႆနာအေပါင္းကို ေက်ာ္လႊားရာ မွာလည္း အေထာက္အကူျပုပါတယ္။

ဒီစဉ္စားေဝဖန္ပိုင္းျခားျခင္းဟာ ယခုမွေပၚထြက္လာေသာ အယူအဆသစ္ မဟုတ္ပါဘူး၊ ျမတ္စြာ ဘုရားရွင္ လက္ထက္ကတည္းက ရွိခဲ့ၿပီးသားဆိုေသာ အေထာက္အထားမ်ားကို ဘုရားေဟာ က်မ္းဂန္ မ်ားတြင္ အထင္အရွား ရွာေဖြေတြ႕ရွိနုိင္ပါတယ္။ ခရစ္မေပၚမီ ဘီစီ ၄၇၀-၃၉၉ က ထင္ရွားခဲ့တဲ့ ဂရိ ေတြးေခၚပညာရွင္ ဆိုကေရတီး လက္ထက္မွ ယေန့ပညာရွင္မ်ားထိလည္း ေဝဖန္ပိုင္းျခားနုိင္စြမ္းရွိတဲ့ ပညာေရးမ်ိဳးကသာလွ်င္ ေကာင္းမြန္တဲ့ နိုင္ငံသားမ်ားကို ေမြးထုတ္ေပးနိုင္ တယ္ဆိုတဲ့ အယူအဆကို လက္ခံက်င့္သံုးဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အင္းဝေခတ္ စာဆိုပညာရွင္ ရွင္မဟာရဌသာရ ကလည္း သု၊စိ၊ပု၊ဘာ၊ဝိ၊လိ၊သိ၊ဒါ ကို သူ့ေခတ္အခါက သင္ယူမႈျဖစ္စဉ္(learning process) အျဖစ္ လမ္းညြန္ခဲ့ေၾကာင္း ကို ပညာေရးသုေတသီ ဦးသန္းဦးက သူရဲ့ပညာေရးဆိုင္ရာအယူအဆစာအုပ္တြင္ကိုးကားေဖာ္ျပထားပါတယ္။ သု=နားေထာင္ျခင္း(listening)

စိ= စဉ္းစားျခင္း(thinking)

ပု= ေမးျမန္းျခင္း(ask question)

ဘာ= ေဆြးေနြးျခင္း(discussing)

ဝိ= စံုစမ္းစစ္ေဆးျခင္း(investigating)

လိ= မွတ္တမ္းယူျခင္း(take notes)

သိ= ေလ့က်င့္ျခင္း(practicing)

ဒါ= ေလ့လာမွတ္သားျခင္း(learn by heart)

ဆိုေသာ ရွင္မဟာရဌသာရရဲ့ ထိုပညာေရးဆိုင္ရာ ယူဆခ်က္မ်ားကို ယေန့ျမန္မာ့သင္ယူမႈဆိုင္ရာ နယ္ပယ္တြင္ ျမန္မာ့ပညာေရး အယူအဆအျဖစ္ စဉ္းစားသင့္ေၾကာင္းလဲ တင္ျပထားတာ ေတြ႕ရွိရ ပါတယ္။ အထက္ပါ ယူဆခ်က္မ်ားဟာ ေဝဖန္ပိုင္းျခားစဉ္းစားမႈကို အေျခခံတဲ့သင္ယူမႈျဖစ္တာကို ေတြ႕နုိင္ပါတယ္။

တခ်ိဳ့ေသာ လူ့အဖြဲ့အစည္းမ်ားရဲ့ ပညာေရးဆိုင္ရာ အယူအဆမ်ား၊ မူဝါဒဆိုင္ရာ လုပ္ထံုး လုပ္နည္းမ်ားဟာ ေခတ္တစ္ေခတ္၊ စနစ္တစ္ခုရဲ့ လႊမ္းမိုးရုိက္ခတ္မႈ့မ်ား၊ ဟန့္တားမႈမ်ားေၾကာင့္ ထိေရာက္မႈ အားနည္းၿပီး အရည္အေသြးက်ဆင္းေသာ ရလဒ္မ်ားနဲ့ ရင္ဆိုင္ေနၾကရၿပီး အင္းအားခ်ိနဲ့ေသာ လူအဖြဲ့ အစည္းမ်ား ျဖစ္လာပါတယ္။

ပိုမိုေကာင္းမြန္ေသာ၊ ပြင္းလင္းလြတ္လပ္ေသာ လူ့အဖြဲ့အစည္းကို ထူေထာင္ရာတြင္ ပညာေရး ျပုျပင္ေျပာင္းလဲေရး၊ ဖြံၿဖိုးတိုးတက္ေရးဟာ အလြန္အေရးႀကီးပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ျဖစ္နုိင္ေခ်ရွိတဲ့ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား (positive change) ကို ျပုလုပ္ရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာ့စာသင္ခန္းမ်ားဟာ သမာရိုးက်နည္းလမ္းမ်ားမွ ခြဲထြက္ၿပီး ယေန့နိင္ငံတကာပညာေရး ျပုျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားနည္းတူ ေျပာင္းလဲရပါမယ္။ ဒါမွ ကေလးလူငယ္မ်ားဟာ လာမဲ့အနာဂတ္မွာ ရင္ဆိုင္ရမဲ့ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို လက္ေတြ႕က်က် ေျဖရွင္းဆံုးျဖတ္နိင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအတြက္ ေက်ာင္းသားဗဟိုျပုစနစ္နဲ ့စဉ္းစားေဝဖန္ပိုင္းျခား နည္းစနစ္မ်ားဟာ၂၁ရာစုရဲ့ပညာေရးစိန္ ေခၚမႈမ်ားအတြက္ ေျပာင္းလဲအစားထိုးရန္ တိုက္တြန္းအားေပးလာၾကပါတယ္။

ဆရာဗဟိုျပု(Teacher-Centered) စာသင္ခန္း မ်ားမွာ ဆရာဟာ အဓိကဦးစားေပး(primary source) ျဖစ္ၿပီး ေက်ာင္းသားဗဟိုျပုစနစ္မွာေတာ့ ေက်ာင္းသားဟာ အဓိက primary source ျဖစ္ပါတယ္။

ေက်ာင္းသားမ်ားရဲ့ ေလ့လာသင္ယူခ်င္စိတ္ကို နႈိးဆြေပးျခင္းျဖစ္ၿပီး ဘာျဖစ္တာလဲ(what)၊ ဘာေၾကာင့္လဲ(why)၊ ဘယ္လိုလုပ္ရမယ္(how) ဆိုတဲ့ သင္ယူမႈျဖစ္စဉ္ထဲ ကိုယ္တိုင္ပါဝင္စဉ္းစား လာပါတယ္။ ေက်ာင္းသားမ်ားဟာ သင္ခန္းစာမ်ားကုိ ဘယ္လိုေလ့လာရမယ္ဆိုတဲ့ how to learn ကို သိရိွလာၿပီး ေက်ာင္းသားမ်ားရဲ့ တက္ၾကြစြာသင္ယူမႈကုိလည္း အားေပးရာေရာက္ပါတယ္။

စဉ္းစားေဝဖန္ပိုင္းျခား နည္းစနစ္မ်ားကေတာ့ မိမိတို့ လက္ခံယံုၾကည္ထားေသာ အယူအဆ၊ ဗဟုသုတ၊ အေတြ႕အၾကုံ မ်ားကို ထပ္မံရွာေဖြသိရွိရေသာ အခ်က္မ်ားႏွင့္ ေပါင္းစပ္ၿပီး ရရွိလာေသာ ဗဟုသုတအသစ္၊ အေတြ႕အၾကုံသစ္မ်ားကို အသံုးခ်ျခင္း(applying)၊ ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာျခင္း(analyzing)၊ စီစစ္ထုတ္ေဖာ္ျခင္း(synthesizing)၊ သံုးသပ္အကဲျဖတ္ျခင္း(evaluating)မ်ားျဖင့္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ေသာ ေျဖရွင္းနည္္းမ်ားဆီ ခ်ဉ္းကပ္နုိင္ပါတယ္။ စဉ္းစားေဝဖန္ပိုင္းျခားျခင္းဟာ သိရိွလိုျခင္း၊ သင္ယူလိုျခင္း၊ နားလည္လို္ျခင္း ဆိုတဲ့ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာျဖစ္စဉ္(cognitive process) ကို စုံစမ္းေမးျမန္းျခင္း၊ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်ျခင္း ျပႆနာမ်ားကုိ ေျဖရွင္းျခင္းဆိုတဲ့နည္းလမ္း နဲ့ခ်ဉ္းကပ္ျခင္း ဘဲ ျဖစ္ပါတယ္။

စဉ္းစားေဝဖန္ပိုင္းျခား နည္းစနစ္မ်ားဟာ ပညာေရးဆိုင္ရာ သုေတသနမ်ားကို အေျခခံၿပီး ကေန့ ပညာေရးေျပာင္းလဲမႈမ်ားႏွင့္ အညီ ယေန့စာသင္ခန္းမ်ားတြင္ လက္ေတြ႕ အေကာင္အထည္ေဖာ္ အသံုးခ်ေနၾကပါတယ္။ ၎နည္းစနစ္မ်ားဟာ မည္သည့္သင္ရုိး မည္သည့္အတန္း၊ မည္သည့္ ဘာသာရပ္ႏွင့္မဆို ခ်ိတ္ဆက္အသံုးျပုနုိင္ပါတယ္။

ဤနည္းစနစ္မ်ားကို ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးျခင္းျဖင့္ ေက်ာင္းသား လူငယ္မ်ားဟာ ေလးေလး နက္နက္ ေတြးေတာသံုးသပ္ လာနိုင္ျခင္း၊ တာဝန္ယူတတ္လာျခင္း၊ ယုတၲိရွိရွိ ျငင္းခုန္ျခင္းမ်ားကို နားလည္သေဘာေပါက္လာျခင္း ၊အာရုံထား နားေထာင္တတ္လာျခင္း၊ မိမိကိုယ္မိမိ ယံုၾကည္မႈရွိရွိပါဝင္ ေဆြးေနြးလာျခင္းနဲ့ ၎တို့ဘဝတသက္တာတြင္ အမီွအခိုကင္းစြာ ေလ့လာနုိင္သူမ်ား ျဖစ္လာပါတယ္။

နုိင္ငံတကာပညာေရး ျပုျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားႏွင့္ ဟန္ခ်က္ညီညီ လိုက္ပါနုိင္ေရးအတြက္ ယေန့ ျမန္မာ့ ပညာေရးလုပ္သားမ်ားမွာ တာဝန္ရွိသလို နည္းစနစ္သစ္၊ အယူအဆသစ္မ်ား ခ်ိတ္ဆက္ အသံုးခ်ရန္ မွာ စိန္ေခၚမႈတရပ္ ျဖစ္လာပါၿပီ။

ေမာင္သုည

ပညာေရးသုေတသီ ဦးသန္းဦးက သူရဲ့ပညာေရးဆိုင္ရာအယူအဆစာအုပ္တြင္ကိုးကားေဖာ္ျပထားပါတယ္။

No comments:

Post a Comment